ماجرای بسته شدن یک ساعته ی مسیر ورودی لاهیجان چه بود !؟ + چند پرسش از امام جمعه ی لاهیجان
ماجرای بسته شدن یک ساعته ی مسیر ورودی لاهیجان چه بود !؟ + چند پرسش از امام جمعه ی لاهیجان
روز دوشنبه ی گذشته ، فراخوانی تحت عنوان حضور جوانان لاهیجانی در یکی از میادین ورودی لاهیجان ( میدان ابریشم) به جهت ممانعت بعمل آوردن از ورود ماشین های پلاک غیر بومی به این شهرستان در فضای مجازی انتشار یافت که در موعد مقرر ، این اقدام نیز صورت گرفت و بلافاصله تصاویر آن  در رسانه های مختلف انعکاس یافت .

به گزارش پایگاه خبری لاهیج دیلم به نقل از گیل و دیلم ، روز دوشنبه ی گذشته ، فراخوانی تحت عنوان حضور جوانان لاهیجانی در یکی از میادین ورودی لاهیجان ( میدان ابریشم) به جهت ممانعت بعمل آوردن از ورود ماشین های پلاک غیر بومی به این شهرستان در فضای مجازی انتشار یافت که در موعد مقرر ، این اقدام نیز صورت گرفت و بلافاصله تصاویر آن  در رسانه های مختلف انعکاس یافت .

از آنجایی که مسدود نمودن مسیر های ورودی و خروجی شهرستان و حتی استان ، مبتنی بر دستورات وزارت کشور و مصوبه ی ستاد ملی کرونا در کشور بوده و در حیطه ی اختیارات شورای تامین و ستاد کرونا در شهرستان ها نبوده ، جمعی  از مسئولین تراز اول لاهیجان با حضور خود در صحنه ، به صورت تلویحی حمایت شان را نسبت به این عمل ، ابراز داشتند .

در حاشیه ی نمایش ، ویدئویی کوتاه از سخنان حجت الاسلام والمسلمین سید جواد سلیمانی امام جمعه ی لاهیجان نیز منتشر گردید که نسبت به اقدامات ستاد ملّی کرونا در کشور انتقاداتی وارد دانسته و بعنوان حامی ، دلسوز و دل نگران وضعیت بحرانی کرونا ، نسبت به خستگی کادر پزشکی و درمانی این شهرستان اظهار ناراحتی نمود .

اما حقیقت ماجرا چیست!؟

امام جمعه ی لاهیجان و دیگر مسئولین همراه او بر این امر واقف بودند که این عمل (یعنی مسدود نمودن مسیر ورودی شهر ) ، بدون مصوبه ی شورای تامین و ستاد کرونا امکان پذیر نیست امّا اینکه چرا و با چه هدفی مبادرت به چنین عملی نمودند سوالی است که شاید بسیاری از مردم عادی ، با پاسخ حقیقی اش بیگانه باشند اما قطعا برای سیاسیون و اهالی رسانه نامفهوم نیست.!

شاید بسیاری از مردم ، جذب این اقدام شجاعانه ی امام جمعه ی شهرستان لاهیجان شده باشند که ایشان توانسته یک تنه حرف خود را به کرسی بنشاند و راه را ببندد ، حتی شده برای یک ساعت !
اما  همان مردم اگر بدانند خودشان و جوانان شان در صورتی ک   به صورت خودجوش ، نسبت به مسدودسازی ورودی شهر ، پیش از فراخوان این جریان سیاسی  و افرادی که همواره از ابتدای ورود جناب سلیمانی به لاهیجان  اطراف ایشان را احاطه نموده اند اقدام می کردند ، قطعا و حتما با شدیدترین واکنش از سوی مقامات نظارتی و قضایی روبرو می شدند.

ضمن اینکه به نقل از مقام عالی دولتی در لاهیجان ، گفته می شود دادستان محترم این شهرستان نیز از پیش در جریان چنین اتفاقی قرار گرفته و با موافقت ضمنی ایشان بود که دایره ی حمایتی افراد حاضر در مراسم ، گسترده هم شد .

پس از انتشار عکس ها و فیلم هایی از اتفاق رخ داده در ورودی میدان ابریشم لاهیجان ، افراد حاضر در این اجرا نیز از صحنه خارج شده ، مانور اتمام یافته و تردد ماشین ها به سهولت ، امکان یافت .

و اما بعد …

دیری نپایید که همین جریان و طیف خاصی که شب گذشته در حمایت از کادر درمانی ، مردم لاهیجان و مخالفت با سیاست های بهداشتی ستاد ملی کرونا بخصوص دولت ، اقدام به اجرای مانور ” آمران به سلامت ” کرده بودند، از خروجی کانال ها و صفحات اطلاع رسانی مجازی شان، از برگزاری مراسمی به مناسبت میلاد با سعادت پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد ، صل الله علیه و آله و سلم و میلاد ششمین اختر تابناک ولایت حضرت امام جعفر صادق علیه السلام خبر دادند در حالیکه سخنران این مراسم نیز ، یکی از چهره های جنجالی اصولگرایان و جریان موسوم به جبهه ی پایداری (شیخ علیرضا پناهیان ) معرفی گردید .

در همین راستا بود که طی مصاحبه ی خبرنگار گیل و دیلم با یونس محمودی فرماندار لاهیجان ، وی از عدم صدور مجوز برگزاری هرگونه تجمعی در شهرستان خبر داد و افزود :

نه اقدام نمادین شب گذشته در یکی از ورودی های شهر و نه مراسمی که قرار است با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین پناهیان برگزار گردد ، هیچکدام شان از شورای تامین و ستاد کرونا مجوز دریافت نکرده اند .

بنابراین اگر مردم بپرسند پس این ها چگونه مراسم برگزار کردند !؟ باید پاسخ داد این سوال همانی است که لاهیج وندان باید از امام جمعه ی پای کار ، مردمی و همیشه فعال خود بپرسند که این تضاد در رفتار چگونه قابل توجیه است !؟

آیا می توان نسبت به ورود مسافران و به خطر افتادن جان شهروندان لاهیجانی واکنش نشان داد و در مکانی دیگر ، جریان مورد حمایت خود را در برگزاری مراسمی دینی با سخنران حاشیه ای ، یاری نموده و همه ی این ها را از دید چشمان تیز بین اصحاب رسانه و فعالین فضای مجازی پنهان ساخت!؟

این در حالیست که امام جمعه ی لاهیجان ، شخصا در این مراسم حاضر شد و رفت و آمدهای سمند سفید (اطراف محل سخنرانی ) ، خود کفایت می کرد تا ایشان از راه دور هم بر روند کمی و کیفی مراسمی که برگزار کرده اند ، ناظر باشند. .

بهر صورت ، اگرچه این تناقض در گفتار و کردار مسئولین شهرستانی مسبوق به سابقه است اما

” ما ز یاران چشم یاری داشتیم
خود غلط بود آنچه می پنداشتیم ” .

متاسفانه علی رغم دستور صریح رهبر معظم انقلاب در خصوص تمکین نمودن همگان از مصوبات ستاد ملی کرونا و علی رغم اینکه انتقادات فراوانی هم از سوی مردم و حتی خود مسئولین نسبت به عملکرد این ستاد ، وجود داشته و دارد کمترین انتظار از مسئولین این بود که لااقل در چهار چوب قانون عمل نموده و با این اقدامات نمادین ، قباحت قانون شکنی و تجمع غیر قانونی و عمل غیر قانونی را بدستان خود  ترویج ندهند .

هر چند بنظر می رسد معنای چنین رفتاری ، تضعیف جایگاه قانونی دولت و اقتدار فرمانداری است که بعنوان شخص اول شهرستان ، نماینده عالی دولت و رییس شورای تامین ، عهده دار حفظ امنیت و جان شهروندان است .

در حال حاضر ، همه ی مسیر های ورودی و خروجی شهرستان لاهیجان ، بدون هیچ مانعی باز بوده و مراسمِ عنوانِ پوششی ” هیات های مذهبی شهرستان لاهیجان ” نیز بدون رعایت کامل فاصله گذاری اجتماعی و پروتکل های بهداشتی ، با سخنرانی
” واعظ معروفِ و حاشیه ساز” که این روز ها ماجرای منزلش ، یکی از جنجالی ترین اخبار کشور شده بود برگزار گردید .

حالا همه به خانه هایشان رفته اند و در انتظار دستور دیگری از سوی فرماندار ، فرمانده و همسنگر معنوی شان حضرت حجت الاسلام والمسلمین سلیمانی هستند .

تا چه پیش آید زین پس

و در چه قالبی ، در ایام آتی ، فراقانونی ها با حمایت رسمی برخی از عزیزان ، قرار است  برای کدام نقطه از شهرستان لاهیجان برنامه ریزی کنند تنها خدا می داند و خودشان و البته امام جمعه ی محترم لاهیجان .

در پایان ؛

اگر چه بنظر می رسد سوالات جدید بنده  نیز مانند ۸ سوال پیشین گیل و دیلم از حضرت حجت الاسلام سلیمانی در خصوص نامه ی محرمانه ی ایشان به رییس دستگاه قضایی کشور بی پاسخ ماند اما  صرفا به جهت تنویر افکار عمومی ، طرح موارد سوالم ، خالی از عریضه و بی ثواب نیست!

۱- آیا شهر لاهیجان ، به جز میدان ابریشم ، ورودی دیگری ندارد !؟

۲- اقدام به این حرکت نمادین از چه ساعتی آغاز شد و قبل و بعد از آن ، چه تعداد ماشین غیر بومی از همان مسیر وارد شهر شدند !؟

۳- بستن ورودی شهر ، نیازمند مجوز از سوی ستاد کرونا و شورای تامین شهرستان است . در حالیکه هیچگونه مجوزی صادر نشده بود آیا این اقدام، هنجار شکنانه و غیر قانونی نبوده !؟ و با موازین و مواضع رهبر انقلاب در ضدیّت کامل نیست!؟

۴- همان طیف و جریان همراه همیشگی حضرتعالی ، برگزار کننده جشن میلاد پیامبر گرامی اسلام بوده اند که دعوت از سخنران جبهه ی پایداری برای حضور در این شهرستان را بعمل آوردند .
آیا شما در جریان امر نبودید !؟

۶- آیا اجرای این مراسم در حالیکه یوم الله سراسری ۱۳ آبان ماه نیز بدلیل شرایط حاد کرونا در کشور برگزار نشد ، خلاف هشدار های بهداشتی و سیاست های ستاد ملی کرونا نبود !؟

۷- در نظرات مردم ، اگر بدانند عمل امام جمعه ی شان در یک جایگاه ، با کردار ایشان در مکان و موقعیتی دیگر تفاوت دارد ، چه تغییری بوجود خواهد آمد !؟

۶- چه میزان به روایت معصوم علیهما سلام که می فرماید :
“لا تَغُشَّ النَّاسَ فَتَبْقَى بِغَيْرِ صَدِيقٍ ” معتقد هستید ؟!

التماس دعا
عماد صدّوق – روزنامه نگار
۱۳۹۹/۰۸/۱۴

  • نویسنده : عماد صدّوق