بافت تاریخی گیلان نیازمند مرمت اضطراری است
بافت تاریخی گیلان نیازمند مرمت اضطراری است

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان اعلام کرد: هفت بافت تاریخی شهری و چهار بافت تاریخی روستایی در استان وجود دارد که تحت حفاظت این اداره کل قرار دارد و در داخل هر کدام از این بافت ها، ده ها بنای تاریخی قرار گرفته که نیازمند مرمت اضطراری است. به گزارش لاهیج دیلم ،شهرود امیرانتخابی […]

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان اعلام کرد: هفت بافت تاریخی شهری و چهار بافت تاریخی روستایی در استان وجود دارد که تحت حفاظت این اداره کل قرار دارد و در داخل هر کدام از این بافت ها، ده ها بنای تاریخی قرار گرفته که نیازمند مرمت اضطراری است.

به گزارش لاهیج دیلم ،شهرود امیرانتخابی روز سه شنبه  در گفت و گویی اظهار داشت: استان گیلان با برخورداری از سه هزار اثر تاریخی شناسایی شده و یک هزار و ۸۰ اثر ثبت شده در فهرست آثار ملی کشور، به نوعی جزو استان های دارای بیشترین تراکم و تعداد اثر تاریخی کشور محسوب می شود. 

وی خاطرنشان کرد:  قرارگیری گیلان در نوار ساحلی و بالا بودن رطوبت و بارندگی های مداوم از عوامل مهم تخریب و فرسودگی سریعترِ بناهای تاریخی استان است که به موجب آن بناهای مذکور هر چند سال نیازمند مرمت دوباره هستند.

امیر انتخابی افزود: در سال ۹۷ بیش از ۵۵میلیارد ریال برای مرمت، حفاظت، پژوهش و ساماندهی تمامی بناها، محوطه ها، تپه ها، گورستان های استان تخصیص داده شد که ۶۰ درصد از اعتبارات از طریق اوراق و مربوط به سال۱۴۰۰بوده است.

وی تصریح کرد: اگر متوسط هزینه مرمت کامل یک اثر در حال تخریب را سه میلیارد ریال فرض کنیم ، این میزان اعتبار برای مرمت کامل حدود ۲۰ اثر تاریخی (خوشبینانه) کفایت خواهد کرد.

وی ادامه داد:  مقایسه ساده ای بین تعداد آثار تاریخی استان و تعداد اثر قابل مرمت با اعتبار اداره کل ، گواه این موضوع است که تناسب حداقلی بین اعتبار تخصیصی و تعداد بناهای نیازمند مرمت استان وجود ندارد و این عدم تطابق، شرایط بسیار سختی برای اداره کل به عنوان متولی اصلی حفظ آثار تاریخی استان ،پدید آورده است.

وی یادآور شد:متاسفانه ،اغلب مالکان بناهای تاریخی ،اعم از دولتی و شخصی نیزنقش موثری در حفظ  و نگهداری اثر تاریخی در اختیار خود ایفا نمی کنند. 
امیرانتخابی افزود:امیدوارهستیم مردم، رسانه ها، دستگاه های دولتی، تشکل های مردم نهاد همه و همه به کمک میراث فرهنگی گیلان آمده تا  با تلاش و همیاری یکدیگر نسبت به بهره برداری مناسب از بناهای تاریخی گیلان و احیاء آن برای استفاده بهینه همت شود. 

گیلان با برخورداری ازسه هزار ثر تاریخی شناسایی شده و ۱۰۸۰ اثر ثبت شده در فهرست آثار ملی کشور، جزو استان های دارای بیشترین تراکم و تعداد اثر تاریخی کشور محسوب می شود