برداشت برنج در چهار هزار هکتار از شالیزارهای گیلان
برداشت برنج در چهار هزار هکتار از شالیزارهای گیلان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت که تاکنون چهار هزار هکتار از مزارع برنج استان برداشت شده است. به گزارش لاهیج دیلم ،علی درجانی روز سه شنبه در گفت وگویی از برداشت دو درصدی اراضی برنج استان معادل حدود چهار هزار هکتار سطح زیرکشت خبر داد و اظهار داشت: هم اکنون در تمامی شهرستان ها برداشت برنج شروع شده […]

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت که تاکنون چهار هزار هکتار از مزارع برنج استان برداشت شده است.

به گزارش لاهیج دیلم ،علی درجانی روز سه شنبه در گفت وگویی از برداشت دو درصدی اراضی برنج استان معادل حدود چهار هزار هکتار سطح زیرکشت خبر داد و اظهار داشت: هم اکنون در تمامی شهرستان ها برداشت برنج شروع شده و بیشترین سطح برداشت در شهرستان های فومن، شفت،صومعه سرا، املش و رشت است.

وی افزود: بمنظور تسریع در امر برداشت برنج از وجود بیش از دو هزار کمباین در شالیزارها استفاده می شود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی گیلان با اشاره به اینکه حدود ۲۰ درصد از مزارع برنج در مرحله رسیدگی قرار دارد، خاطرنشان کرد: برداشت برنج از مزارع طی هفته آینده به دلیل مطلوب بودن شرایط جوی از سرعت بیشتری برخوردار خواهد شد.

درجانی با بیان اینکه کشت مکانیزه برنج طی سالجاری درمقایسه با سال گذشته هشت درصد افزایش داشته ، اظهار داشت: با توجه به تامین نهاده های مورد نیاز و مصرف بهینه آن توسط زارعان ، شرایط اقلیمی مساعد و توزیع بذرهای گواهی شده ، امسال وضعیت مزارع شالیکاری مطلوب بوده و این امر نوید بخش تولید خوب در استان است.

به گفته درجانی ، تاکنون ۲۱۴ هزار هکتار معادل ۹۰ درصد شالیزارهای استان گیلان به مرحله خوشه دهی رسیده است.

گیلان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و باکیفیت برنج در کشور است که با ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری، رتبه اول کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و همچنین رتبه دوم تولید برنج را به خود اختصاص داده است. ارقام هاشمی، علی کاظمی، صدری، حسنی و دیلمانی جزو رقم‌های کیفی و ارقام گوهر و سپیدرود جزو رقم‌های پرمحصول است که در شالیزارهای گیلان کشت می‌شود. بیشترین رقم‌های کشت شده برنج در این استان، رقم‌های کیفی هاشمی و علی کاظمی است که افزون بر ۸۵ درصد محصول برنج گیلان را شامل می‌شود. بیشترین اراضی شالیکاری استان نیز در شهرستان‌های رشت و صومعه سراست