فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی گیلان عنوان کرد: رفع تصرف ۲۳۳ هکتاری از اراضی ملی گیلان/ دستگیری ۱۱۲۵ قاچاقچی چوب
فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی گیلان عنوان کرد: رفع تصرف ۲۳۳ هکتاری از اراضی ملی گیلان/ دستگیری ۱۱۲۵ قاچاقچی چوب

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی گیلان، از آزادسازی ۲۳۳ هکتاری اراضی ملی استان طی پنج ماهه نخست امسال خبر داد و بیان کرد: همچنین شاهد افزایش ۱۰ درصدی مساحت اراضی رفع تصرف شده هستیم. به گزارش لاهیج دیلم ، سرهنگ محمد قربانی لرد در گفت وگویی از وقوع ۲۶ فقره حریق به مساحت ۲۳ هکتار در […]

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی گیلان، از آزادسازی ۲۳۳ هکتاری اراضی ملی استان طی پنج ماهه نخست امسال خبر داد و بیان کرد: همچنین شاهد افزایش ۱۰ درصدی مساحت اراضی رفع تصرف شده هستیم.

به گزارش لاهیج دیلم ، سرهنگ محمد قربانی لرد در گفت وگویی از وقوع ۲۶ فقره حریق به مساحت ۲۳ هکتار در عرصه های جنگلی و مرتعی استان گیلان طی پنج ماهه نخست امسال خبر داد و اظهار کرد: شاهد کاهش ۲۶ درصدی در تعداد فقره آتش سوزی و افزایش ۲۵ درصدی در مساحت آتش سوزی نسبت به مدت مشابه سال گذشته هستیم.

وی جنگل های دست کاشت سوزنی برگ را بیشتر در معرض خطر حریق دانست و افزود: این جنگل ها سنواتی بوده و عمری بالای ۵۰ سال دارند و اگرچه سریع الرشد هستند، اما به دلیل ریزش برگ و حالت اشتعالی و صمغی و اسیدی کردن خاک خیلی زود آتش می گیرند.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی گیلان ۱۰ هکتار از ۲۳ هکتار حریق پنج ماهه امسال را مربوط به سوزنی برگان دست کاشت دانست و بیان کرد: علت اصلی حریق در سطح جنگل ها و مراتع استان عامل انسانی است.

قربانی لرد، با بیان اینکه از ابتدای شهریور تاکنون نیز ۱۶ فقره حریق داشتیم، گفت: متاسفانه گرمای هوا و خشکی سطح جنگل در کنار سهل انگاری گردشگران موجب این حریق ها شده است.

وی با اشاره به همکاری خوب مدیریت بحران و هواشناسی با یگان حفاظت منابع طبیعی، اضافه کرد: پیش بینی های لازم درخصوص افزایش دما و وزش باد گرم اطلاع رسانی می شود و لذا نیروهای حفاظتی و قرق بان در حالت آماده باش قرار می گیرند.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی گیلان در ادامه از انجام ۱۰۹۵ فقره رفع تصرف طی پنج ماهه نخست امسال خبر داد و تصریح کرد: این رفع تصرفات که ذیل ماده ۵۵ قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل ها و مراتع صورت گرفته، افزایش ۲۸ درصدی نسبت به مدت مشابه را نشان می دهد.

وی از آزادسازی ۲۳۳ هکتاری اراضی ملی استان خبر داد و بیان کرد: همچنین شاهد افزایش ۱۰ درصدی مساحت اراضی رفع تصرف شده هستیم. در حوزه اجرای احکام خلع ید نیز ۶۵ فقره به مساحت ۳۲ هکتار را رفع تصرف کردیم.

قربانی لرد، با بیان اینکه ۱۹۰ فقره پرونده تصرفات سنواتی و غیر سنواتی به مساحت ۷۳ هکتار تشکیل شده و منتظر صدور حکم قضایی است، گفت: متاسفانه شاهد هجوم غیر بومی ها به استان هستیم و همین مسئله تصرفات و خرید و فروش اراضی ملی استان را افزایش داده است.

فرمانده یگان حفاظت گیلان در ادامه از دستگیری ۱۱۲۵ نفر در ارتباط با قاچاق چوب خبر داد و بیان کرد: ۷۰ درصد در حجم کشفیات و ۸۰ درصد در تعداد فقرات کشفیات افزایش داشتیم؛ البته چوب آلات قاچاق کشف شده غالبا مربوط به استان گیلان نیست و از سایر استان ها به گیلان جابجا می شود.

وی افزایش قیمت چوب و مشکلات اقتصادی را موجب افزایش قاچاق دانست و بیان کرد: با توجه به وجود کارخانجات بزرگ چوب در استان به ویژه رشت، اقدام به استقرار نیروهای حفاظتی در جوار این کارخانجات کردیم و موفق به کشف و ضبط حجم قابل توجهی از محموله های چوب شدیم.

قربانی لرد، با اشاره به تشدید حفاظت از عرصه های جنگلی به ویژه هیرکانی، یادآور شد: این عرصه ها را تقسیم بندی کردیم و تحویل نیروهای حفاظتی و قرق بان دادیم؛ خوشبختانه قاچاق چوب در حوزه هیرکانی به دلیل تشدید حفاظت ها کم است.

وی بیان کرد: با توجه به پیش بینی افزایش دما و وزش باد گرم تا پایان هفته جاری در استان گیلان، توصیه ما به شهروندان و طبیعت دوستان گرامی این است که نکات ایمنی و مراقبت‌های لازم را در پیشگیری از وقوع آتش‌سوزی احتمالی در جنگل ها و مراتع استان، رعایت و از روشن کردن و رها کردن آتش و همچنین استفاده از هر وسیله قابل اشتعال دیگر خودداری کنند.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی گیلان، با تاکید بر لزوم صیانت و حفاظت از جنگل ها و منابع طبیعی به عنوان میراثی برای آیندگان، خاطرنشان کرد: تمامی نیروهای منابع طبیعی در آماده‌باش کامل هستند و مردم شریف استان، می‌توانند با مشاهده هرگونه علائم آتش‌سوزی و یا تصرف و قاچاق، از طریق سامانه تلفنی گویای ۱۳۹ و ۱۵۰۴(امداد جنگل و مرتع) نسبت به اطلاع‌رسانی به موقع اقدام کنند تا به فوریت پیگیری شود