مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان خبر داد: برگزاری بالغ بر ۱۰۰۰ نشست کتابخوان در گیلان
مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان خبر داد: برگزاری بالغ بر ۱۰۰۰ نشست کتابخوان در گیلان

مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان، از برگزاری بالغ بر یک هزار نشست کتابخوان در سطح استان خبر داد و گفت: فرهنگ کتابخوانی باید به عنوان یک گفتمان رایج در جامعه مطرح شود. به گزارش لاهیج دیلم ، پریسا کرمی در نشست کتابخوان نویسندگان شهرستان رشت، برگزاری نشست های کتابخوان را یکی از ماموریت های نهاد کتابخانه های عمومی […]

مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان، از برگزاری بالغ بر یک هزار نشست کتابخوان در سطح استان خبر داد و گفت: فرهنگ کتابخوانی باید به عنوان یک گفتمان رایج در جامعه مطرح شود.

به گزارش لاهیج دیلم ، پریسا کرمی در نشست کتابخوان نویسندگان شهرستان رشت، برگزاری نشست های کتابخوان را یکی از ماموریت های نهاد کتابخانه های عمومی در راستای تبلیغ، ترویج و ارتقای سطح دانش مخاطبان در حوزه کتاب و کتابخوانی دانست و اظهار کرد: فرهنگ کتابخوانی باید به عنوان یک گفتمان رایج در جامعه مطرح شود.

وی با اشاره به برگزاری نشست های کتابخوان از سال ۹۴ در کتابخانه های عمومی استان گیلان، افزود: اشتراک گذاری کتاب‌های خوانده شده مد نظر نشست های کتابخوان قرار دارد تا موجب رشد کتابخوانی عمومی و در نهایت رشد فرهنگ عمومی شود.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان از برگزاری بالغ بر یک هزار نشست کتابخوان در سطح استان خبر داد و خاطرنشان کرد: تاکنون نشست های کتابخوان در بخش های کتابخانه ای، دانش آموزی، دستگاه ها، مدیران، کودک و نوجوان، دفاع مقدس، آسیب های اجتماعی، بانوان و ویژه برگزار شده است.

کرمی در ادامه به معرفی کتاب «آب هرگز نمی میرد» پرداخت و اضافه کرد: کتاب مذکور که خاطرات سردار شهید محمد سلگی به روایت سردار حمید حسام، یکی از یادگاران دوران دفاع مقدس است در سال ۹۵ توسط مقام معظم رهبری تقریظ شده است.

وی مصاحبه با ۵۰ رزمنده دوران دفاع مقدس را یکی از نقاط قوت کتاب «آب هرگز نمی میرد» دانست و یادآور شد: این کتاب با نثری روان، جذاب و گیرا به ناگفته های دوران جنگ تحمیلی و رشادت های رزمندگان در دفاع از کشور و نظام می پردازد.

محمد حسن پور،رئیس گروه رسانه و نماینده اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان نیز در ادامه، با بیان اینکه دانش آموزان ۱۲ سال در آموزش و پرورش با طول و عرض جغرافیایی کشورها آشنا می شوند، خاطرنشان کرد: متاسفانه معلمان درباره موطن، تاریخ، فرهنگ و جغرافیای بومی خود هیچ اطلاعاتی ندارند تا به دانش آموزان منتقل کنند لذا مطالعه کتب گیلان شناسی و ایران شناسی باید در دستور کار اهالی کتاب و مطالعه قرار گیرد.

وی مشروطه گیلان را یکی از نقاط تاریخی مغفول مانده دانست و گفت: گیلان سرشار از افسانه ها و اسطوره هاست و نویسندگان برجسته ای در این حوزه ها قلم زده اند که باید مورد توجه قرار گیرد.

حسن پور،  یک کتابخوان واقعی را اهل نقد کتاب دانست و یادآور شد: یک کتاب باید از زوایای مختلف مورد بررسی قرار گیرد و با هم ترازان خودش مقایسه شود.

غلامرضا مرادی، شاعر پیشکسوت گیلانی نیز در این نشست با معرفی کتاب «افسانه های گیلان» اثر هادی غلام دوست، اظهار کرد: این کتای حاوی یکصد و ۶۰ افسانه بومی است که روزگاری از پدران و مادران خود شنیده ایم و اکنون گرد فراموشی بر آن نشسته است.

وی تاکید کتاب مذکور را بر افسانه های شرق گیلان دانست و گفت: کتاب مذکور حاصل ۳۰ سال تجسس و گردآوری میدانی افسانه های شهری، روستایی و کوهستانی همراه با مستندات ضبط شده است.

این شاعر گیلانی با بیان اینکه افسانه های گیلانی سراسر درس زندگی و حرکت و تکاپوست، عنوان کرد: ریشه افسانه ها در ادیان و زبان های مختلف مسبوق به سابقه است که براساس تبادلات فرهنگی و زبانی شکل گرفته است.

مرادی یادآور شد: کتاب «افسانه های گیلان» به لحاظ ایجاد نوعی فضای فرهنگی و تاریخی ما را با گذشته های دورمان پیوند می زند.

رضا نوزاد، نویسنده گیلانی نیز به معرفی کتاب «نگاهی تازه به مشروطه در گیلان» نوشته انوشیروان نعیمی پرداخت و تصریح کرد: کتاب هایی که مشخصا از مجاهدان گیلانی نهضت مشروطه گفته باشد خیلی زیاد نیست و این کتاب به واسطه نثر روان برای مخاطبان مفید است.

عباس پناهی، عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان کتاب «درآمدی بر حوزه ها و دپارتمان های ایران شناسی» و نیما فرید مجتهدی کتاب «اطلس رودهای گیلان» را به حاضران معرفی کردند