مشکلی در تامین و توزیع مرغ گرم و منجمد در گیلان وجود ندارد
مشکلی در تامین و توزیع مرغ گرم و منجمد در گیلان وجود ندارد

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه هم اکنون برای تامین و توزیع گوشت مرغ در این استان مشکلی وجود ندارد، گفت: گوشت مرغ گرم به میزان مصرف روزانه در بازار وارد می‌شود ضمن اینکه ذخیره خوب و قابل اطمینانی از مرغ منجمد نیز در استان وجود دارد. به گزارش […]

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه هم اکنون برای تامین و توزیع گوشت مرغ در این استان مشکلی وجود ندارد، گفت: گوشت مرغ گرم به میزان مصرف روزانه در بازار وارد می‌شود ضمن اینکه ذخیره خوب و قابل اطمینانی از مرغ منجمد نیز در استان وجود دارد.

به گزارش گیل و دیلم ،قاسم جوادزاده روز سه‌شنبه در گفت و گویی با اشاره به افزایش قیمت مرغ در استان از روز گذشته و رسیدن به نرخ مصوب اظهار کرد: مرغ منجمد به اندازه کافی ذخیره شده که در صورت تداوم روند افزایشی قیمت آن در باراز توزیع می‌شود.

وی اضافه کرد: مرغ از روز گذشته با قیمت مصوب ۶۳ هزار تومان در بازار به فروش می رسد در حالیکه پیش از این فروشندگان پایین‌تر از قیمت مصوب، مرغ گرم را عرضه می‌کردند که این مهم بازار را دچار چالش کرده‌است.

وی با اشاره به ذخیره یک هزار و ۵۱۵ تن مرغ منجمد در استان گیلان تا روز گذشته خاطر نشان کرد: به محض تغییر قیمت مرغ گرم در بازار و روند افزایشی آن، مرغ منجمد با قیمت ۵۳ هزار تومان برای مشتریان به بازار تزریق می شود و جای نگرانی نیست.

جوادزاده در پاسخ به این سئوال که چرا قیمت مصوب مرغ در گیلان که استان تولیدکننده مرغ بوده و حتی به استان های دیگر ارسال می‌شود، بیشتر است، خاطر نشان کرد: قیمت مرغ به نوع مصرف مردم و عرضه و تقاضا بستگی دارد.

وی با تاکید بر اینکه مشکلی برای توزیع مرغ در گیلان وجود ندارد، اضافه کرد: مقدار جوجه‌ریزی مرغداری‌های گوشتی استان در دیماه امسال ۹ میلیون و ۵۱۷ هزار و ۲۹۲ قطعه بوده که از این مقدار ۶ میلیون و ۴۳۴ هزار و ۲۱۲ قطعه توسط شرکت‌های زنجیره ای جوجه‌ریزی شده که ۶۸ درصد کل جوجه‌ریزی است.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی گیلان اظهار کرد: جوجه‌ریزی ۱۰ ماه سال “اول سال تا پایان دی” ۱۰۰ میلیون و ۶۰۵ هزار و ۹۳۷ قطعه بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۸.۱ درصد افزایش جوجه‌ریزی انجام گرفته‌است.

وی ظرفیت واحدهای مادرگوشتی در حال تولید و پرورش را سه میلیون و ۴۴ هزار و ۸۷۲ قطعه مولد عنوان کرد و ادامه داد: تعداد جوجه‌های تولیدی از واحدهای مرغ مادر گوشتی استان گیلان در سال جاری را در مجموع ۲۰۴ میلیون و ۸۰۰ هزار و ۳۸۷ قطعه است.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی گیلان خاطر نشان کرد: میانگین تولید لاشه در کشتارگاه‌های استان در سال جاری روزانه ۵۴۶ تن و میانگین توزیع در استان ۲۳۹ تن است که ۳۴۷ تن به سایر استان‌ها به قیمت مصوب ارسال شده‌است.

وی تعداد واحدهای مرغ گوشتی گیلان را ۹۱۷ مورد به ظرفیت ۲۳ میلیون و ۹۲۸ هزار و ۶۵۶ قطعه، تولید کننده های مرغ مادر را ۹۵ واحد با ظرفیت سه میلیون و ۶۶۳ هزار و ۶۱۴ قطعه مولد و تعداد واحدهای مرغ اجداد را ۱۲ مورد با ظرفیت ۳۰۹ هزار و ۸۰۰ قطعه مولد و تعداد کارخانجات جوجه‌کشی را ۲۱ واحد با ظرفیت ۳۵ میلیون و ۹۸۴ هزار و ۴۰۰ قطعه در دوره عنوان کرد.

جوادزاده در ادامه گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: سهمیه توزیع گوشت منجمد در استان گیلان اعم از گوساله و گوسفندی به منظور تنظیم بازار گوشت ۴۵۳ تن بوده که در تمام شهرستان‌ها آماده توزیع است.

وی با بیان اینکه هچ محدودیتی برای توزیع گوشت منجمد در استان گیلان وجود ندارد، اضافه کرد: فرمانداری‌ها، جهاد کشاورزی و یا فروشگاه‌ها به هر میزانی که درخواست بدهند، توزیع می شود و در صورت نیاز از تهران دریافت خواهد شد.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی گیلان اظهار کرد: توزیع اقلام اساسی دیگر شامل شکر و برنج با قیمت مناسب‌تر به زودی توزیع می‌شود که مباشران برای توزیع در شهرستان‌ها هماهنگی‌های لازم را انجام دهند.

گوشت گوساله منجمد ران ۱۴۸ هزار تومان، سردست و گردن ۱۴۳، قلوگاه ۱۲۳ و راسته ۱۵۳ هزار تومان، قیمت گوشت گوسفندی منجمد ران ۱۴۸ هزار تومان، کف دست ۱۳۸، گردن ۱۲۸، راسته ۱۳۳ و قلوه‌گاه ۱۲۳ هزار تومان برای مباشران در نظر گرفته شده است.

گوشت گوساله منجمد ران ۱۵۵ هزار تومان، سردست و گردن ۱۵۰، قلوگاه ۱۳۰ و راسته ۱۶۰ هزار تومان و قیمت گوشت گوسفندی منجمد ران ۱۵۵ هزار تومان، کف دست ۱۴۵، گردن ۱۳۵، راسته ۱۴۰ و قلوه‌گاه ۱۳۰ هزار تومان برای مصرف کننده تعیین شده‌است.