معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان: جریمه ۲ تا ۸ میلیون تومانی برای آتش زدن بقایای برنج در شالیزارها
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان: جریمه ۲ تا ۸ میلیون تومانی برای آتش زدن بقایای برنج در شالیزارها

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان گفت: براساس قانون، اشخاص برای آتش زدن بقایای برنج در شالیزارها ۲ تا ۸ میلیون تومان جریمه نقدی می شوند و در صورت سرایت آتش به مراتع و جنگل ها از ۶ ماه تا ۲ سال مجازات حبس برای مجرمان قابل اعمال است. به گزارش لاهیج دیلم، جان […]

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان گفت: براساس قانون، اشخاص برای آتش زدن بقایای برنج در شالیزارها ۲ تا ۸ میلیون تومان جریمه نقدی می شوند و در صورت سرایت آتش به مراتع و جنگل ها از ۶ ماه تا ۲ سال مجازات حبس برای مجرمان قابل اعمال است.

به گزارش لاهیج دیلم، جان احمد آقایی در نشست كمیته تخصصی شورای حفظ حقوق بیت المال در اراضی ملی و منابع طبیعی که با محوریت پیشگیری از آتش زدن كاه و كلش در فصل برداشت برنج برگزار شد، اظهار کرد: ارائه راهكارهای بهره مندی بهینه از پسماندهای نباتی در سالهای گذشته اثر بخش بوده است اما آتش زدن پسماندها در برخی مناطق همچنان ادامه دارد.

وی با اشاره به اینکه طی سالهای اخیر حجم آتش زدن كاه و كلش در سطح استان تقلیل یافته است افزود: آموزش های ارائه شده در خصوص فرآوری پسماندها در کاهش اینگونه تخلفات موثر بوده است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان میزان رطوبت، نوع بسته بندی و برداشت هم زمان در گردآوری پسماند كشاورزی را تأثیرگذار دانست و گفت: استفاده از دستگاه های دارای امکان بسته بندی، زمینه استفاده بهینه از پسماند ها را برای علوفه دام ها فراهم می آورد.

وی با بیان اینکه از ۲۳۸ هزار هكتار شالیزارهای استان، سالانه حدود یک میلیون و یكصد هزارتن كاه و كلش تولید می شود، تصریح کرد: این مقدار پسماند منبع خوبی برای تغذیه دام محسوب می شود که لازم است بدین منظور بستر و زمینه آگاهی رسانی بیشتر به كشاورزان فراهم شود.

آقایی، آموزش روستاییان از طریق صدا و سیما، نصب بنر و تولید بروشور را در پیشگیری از سوزاندن این پسماندها موثر ارزیابی نمود و از دهیاران خواست تا نقش موثرتری در این زمینه ایفا کنند.

این مقام قضایی با اشاره به اینکه شناسایی مناطق آلوده به منظور برخورد با عوامل آتش زدن كاه و كلش با همكاری دهیاری ها و پاسگاه های انتظامی میسر می باشد خاطرنشان کرد: براساس قانون، اشخاص برای آتش زدن بقایای برنج در شالیزارها ۲ تا ۸ میلیون تومان جریمه نقدی می شوند و در صورت سرایت آتش به مراتع و جنگل ها از ۶ ماه تا ۲ سال مجازات حبس برای مجرمان قابل اعمال است.

وی در پایان از دادستان های شهرستانها و روسای حوزه های قضایی بخش ها خواست تا ضمن هماهنگی با دستگاه های مسئول در پیشگیری از آتش زدن كاه و كلش، از اقدامات آلوده کننده محیط زیست توسط برخی زارعین جلوگیری به عمل آورند