واکنش یکی از مدیران استانداری گیلان به واردات چای از کنیا؛ سرمایه‌گذاران کنیایی بازگشته‌اند | یونس رنجکش: فعالیت این کارخانه قانونی و عادی است
واکنش یکی از مدیران استانداری گیلان به واردات چای از کنیا؛ سرمایه‌گذاران کنیایی بازگشته‌اند | یونس رنجکش: فعالیت این کارخانه قانونی و عادی است

مدیرکل هماهنگی امور سرمایه گذاری و اشتغال استانداری گیلان از راه اندازی مجدد کارخانه فرآوری چای شرکت کنیایی در لاهیجان خبر داد و گفت: احیاء و فعالیت مجدد کارخانه فرآوری و بسته بندی چای که کنیایی ها در لاهیجان سرمایه‌گذاری کرده اند، موجب بهبود صنعت بسته بندی و رونق اشتغال می‌شود. به گزارش پایگاه خبری لاهیج […]

مدیرکل هماهنگی امور سرمایه گذاری و اشتغال استانداری گیلان از راه اندازی مجدد کارخانه فرآوری چای شرکت کنیایی در لاهیجان خبر داد و گفت: احیاء و فعالیت مجدد کارخانه فرآوری و بسته بندی چای که کنیایی ها در لاهیجان سرمایه‌گذاری کرده اند، موجب بهبود صنعت بسته بندی و رونق اشتغال می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری لاهیج دیلم به نقل از ایرنا، یونس رنجکش، مدیرکل هماهنگی امور سرمایه گذاری و اشتغال استانداری گیلان پنجشنبه اعلام کرد: این کارخانه سال ۱۳۸۱ توسط سرمایه گذار کینیایی خریداری شد و قرار بود در صنعت فراوری و بسته بندی چای داخلی و خارجی فعالیت کند اما چندین سال قبل بدلایل مختلفی از جمله مشکلات عدم تامین مواد اولیه (چای) تعطیل شد.

وی اظهار داشت: سالانه ۱۰۰هزارتن چای در کشور مصرف می شود که فقط حدود ۳۰ هزارتن آن تولید داخلی است و مابقی از طریق واردات تامین می شود و قرار بود تا این شرکت علاوه بر بسته‌بندی چای داخلی و فرآوری آن همچون تبدیل چای به نوشابه ، چای خارجی را نیز به صورت فله ای وارد و در این شرکت بسته بندی کند.

مدیرکل هماهنگی امور سرمایه گذاری با بیان اینکه تقویت زنجیره ارزش از طریق خدمات و ایجاد کارخانجات فرآوری ، بسته بندی و تبدیل چای با ذائقه های مختلف امکان‌پذیر است، افزود: برای رونق اقتصادی و اشتغالزایی نیازمند سرمایه گذاری های داخلی و خارجی هستیم و با پیگیری های صورت گرفته این کارخانه کنیایی بعد از مدت‌ها تعطیلی قرار است دوباره با هدف بسته‌بندی و فرآوری چای فعالیت کند.

رنجکش گفت: برخلاف آنچه که عده ای مطرح می کنند فعالیت این کارخانه نه تنها به چای داخلی آسیب وارد نمی کند بلکه چای تولید داخلی بدلیل بسته بندی در کشور با برند خود به بازارها عرضه می شود و توامان چای وارداتی مصرف کشور نیز در این منطقه بسته بندی می شود.

وی ادامه داد: فعالیت این کارخانه قانونی و عادی است و اگر بجای چای‌ بسته بندی وارداتی، چای فله ای وارد کشور و بسته بندی شود؛ موجب ایجاد اشتغال و فعال سازی صنعت بسته بندی در منطقه می‌شود.

مدیرکل هماهنگی امور سرمایه گذاری و اشتغال استانداری گیلان یادآورشد: سال گذشته نیز هیات کنیایی به سرپرسی استاندار بومت، به گیلان آمده بودند و محموله ای به وزن یکهزار تن چای، از لاهیجان به آن کشور صادر شده بود که زمینه تبادل محصول چای به ۲ کشور را فراهم کرد.

رنجکش خاطرنشان کرد: اصل حضور هیات کنیایی، به انجام سرمایه گذاری در استان گیلان و لاهیجان در حوزه محصولات کشاورزی مربوط می‌شود و ضمن استقبال از این امر مهم، باید از حاشیه سازی ها پرهیز کرد.

در استان های گیلان و مازندران بالغ بر ۵۵ هزار چایکار وجود دارد و وسعت باغهای چای این ۲ استان در حدود ۲۵ هزار هکتار است که در این میان هر ساله سطح زیرکشت متفاوت است. طبق آمارها مصرف سالانه ۱۰۰ هزار تن چای خشک در کشور داریم که ۳۰ هزار تن از چای خشک مورد نیاز کشور در داخل تولید می شود