گیلان از استانهای موفق در حوزه تنظیم بازار
گیلان از استانهای موفق در حوزه تنظیم بازار

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان گفت: گیلان در حوزه تنظیم بازار و نظارت بر عرضه کالاها در مقایسه با دیگر استان ها کمترین مشکل را داشت. به گزارش لاهیج دیلم، فرهاد دلق پوش با اشاره به ظرفیت بالای گیلان در توسعه واحدهای صنعتی و تولیدی گفت: اولویت سازمان صنعت، معدن و تجارت توسعه […]

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان گفت: گیلان در حوزه تنظیم بازار و نظارت بر عرضه کالاها در مقایسه با دیگر استان ها کمترین مشکل را داشت.

به گزارش لاهیج دیلم، فرهاد دلق پوش با اشاره به ظرفیت بالای گیلان در توسعه واحدهای صنعتی و تولیدی گفت: اولویت سازمان صنعت، معدن و تجارت توسعه واحدهای تولیدی موجود و ایجاد واحدهای تولیدی و صنعتی با رویکرد ارزش افزوده بالا، تحرک اقتصادی، افزایش صادرات و فرآوری محصولات و تولیدات دانش بنیان است.

وی با بیان اینکه هدف از تشکیل کارگروه های رفع موانع تولید استانی و ملی حفظ اشتغال موجود و حل مشکلات مالی و کمک به رونق تولید است گفت: از سال۹۷ تاکنون هزار و ۱۵۸پرونده واحدهای صنعتی، کشاورزی و گردشگری در این کارگروه ها بررسی و هزار و ۱۶۹مصوبه در خصوص رونق تولید و رفع موانع تولید تایید شد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان تصریح کرد: سال۹۶ حدود ۹۷۷میلیارد تومان به واحدهای تولیدی استان برای رفع موانع تولید این واحدها پرداخت شد.

دلق پوش افزود: در سال۹۷ هزار و ۱۰۰میلیارد تومان برای رونق تولید و رفع موانع تولید از منابع مالی تکلیفی دولت که بخشی از آن سهم بانک ها و بخشی نیز سهم دولت است اختصاص یافت که استاندار صد میلیارد تومان دیگر از منابع استانی به این مقدار اضافه کرد.

وی گفت: تاکنون حدود ۶۰۰میلیارد تومان از این اعتبارات به صاحبان واحدهای تولیدی و صنعتی گیلان پرداخت شده و حدود ۴۵۰میلیارد تومان نیز به بانک ها ابلاغ شده است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان با بیان اینکه در قانون بودجه سال۹۷ در حوزه صنعت ۳۷۳میلیارد تومان منابع برای گیلان در نظر گرفته شد، ادامه داد: در این راستا با ۶بانک تفاهم نامه منعقد شد که ۲۰درصد منابع تامین و ۱۸میلیارد تومان هم برای آن یارانه درنظر گرفته شد.

دلق پوش با اشاره به استقبال از نوآوری در بخش صنعت همانند واحدهای نساجی ایران برک و خاور گفت: واحدهای تولیدی باید با نوسازی ماشین آلات و بهینه کردن امکانات امکان رقابت پذیری در عرصه های بین المللی، استفاده از معافیت های گمرکی و تسهیل در ثبت سفارش و دریافت تسهیلات را ایجاد کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه ۷۸واحد تولیدی – صنعتی آلاینده در گیلان وجود داشت که با بازنگری به ۴۰واحدکاهش یافت، افزود: شرکت داروسازی کاسپین تامین، سیمان خزر و فولاد آناهیاتا از جمله واحدهای تولیدی سبز در استان است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان با اشاره به تشکیل جلسه هفتگی کارگروه تنظیم بازار گفت: گیلان پارسال با کسب رتبه اول در حوزه تنظیم بازار و نظارت بر عرضه کالاها در مقایسه با دیگر استان ها کمترین مشکل را داشت.

دلق پوش افزود: هزار و ۲۶۹پرونده تخلف صنفی از ابتدای امسال تاکنون در سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان بررسی شد که ۳۷۸مورد به تعزیرات حکومتی معرفی که متخلفان ۲میلیارد و ۹۰۰میلیون تومان جریمه شدند.

وی در ادامه با بیان اینکه گیلان از استان های پیش رو در عرصه صادرات غیرنفتی است گفت: پارسال ۹۲۱هزار و ۶۴۸تن کالا از گمرکات گیلان صادر شد که ۴۶۴ میلیون و ۹۴۸ هزار و ۹۷۶ دلار ارز آوری داشت.

رییس سازمان صنعت معدن و تجارت گیلان تصریح کرد: این میزان صادرات در مقایسه با سال۹۶ از نظر وزن ۷۰درصد و از نظر ارزش ۳۰درصد بیشتر است.

دلق پوش با اشاره به اینکه ۱۰۶معدن در گیلان وجود دارد که ۶۰معدن فعال و ۴۶معدن غیرفعال است گفت: نیاز استان به مواد معدنی در حوزه های مختلف سالانه ۲۰میلیون تن است که تنها ۱۱میلیون تن آن در گیلان تولید می شود و به همین دلیل برخی معادن غیرفعال خلع ید و برای فعال سازی بازنگری شد.