۳۳ خانه تاریخی در گیلان برای ثبت ملی آماده شد
۳۳ خانه تاریخی در گیلان برای ثبت ملی آماده شد

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان بیان کرد : پرونده ۳۳ خانه تاریخی و محوطه باستانی برای ثبت در فهرست ملی تهیه، مستند سازی و به وزارتخانه ارسال شده است. به گزارش لاهیج دیلم ، شهرود امیرانتخابی روز شنبه در گفت و گویی اظهار داشت: برای حفاظت و مرمت بناهای تاریخی استان در سال گذشته،  بالغ‌ بر […]

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان بیان کرد : پرونده ۳۳ خانه تاریخی و محوطه باستانی برای ثبت در فهرست ملی تهیه، مستند سازی و به وزارتخانه ارسال شده است.

به گزارش لاهیج دیلم ، شهرود امیرانتخابی روز شنبه در گفت و گویی اظهار داشت: برای حفاظت و مرمت بناهای تاریخی استان در سال گذشته،  بالغ‌ بر ۵۰۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات استانی و ابلاغ مشارکت‌های اجتماعی هزینه شده است.

وی یادآورشد: این اداره کل در راستای حفاظت و صیانت از آثار تاریخی هرساله از محل اعتبارات استانی و ملی و نیز از طریق مشارکت‌های مردمی اقدام به فضاسازی، مرمت و بازسازی بناهای تاریخی می کند.

امیرانتخابی تصریح کرد: برای سال جاری  ۵۸ پرونده آثار غیرمنقول تهیه و برای بررسی به دبیرخانه شورای ثبت ملی وزارت متبوع ارسال شده که از این تعداد ۲۰ اثر مربوط به بقاع متبرکه، پنج اثر مربوط به حمام‌های تاریخی و ۳۳ پرونده مربوط به خانه‌های تاریخی و محوطه‌های باستانی  است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان گفت:  ۶۰ اثر تاریخی منقول و غیرمنقول، طبیعی و ناملموس استان گیلان، نیز در سال گذشته در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

امیرانتخابی یادآور شد:  آثار ثبت شده در سال ۹۸ شامل ۲۷ اثر غیرمنقول، ۱۶ اثرطبیعی، ۱۲ اثرناملموس(معنوی) و پنج اثرمنقول(اشیاء) بوده است.

همچنین وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، در روزهای اخیر طی دو نامه جداگانه  مراتب ثبت ملی پنج اثر منقول و ۱۰ اثر طبیعی را به استاندار گیلان ابلاغ کرد.

 در این نامه ها تاکید شده است:آثار به ثبت رسیده ضمن رعایت حقوق مالکانه، تحت نظارت و حمایت این وزارتخانه است و تدوین ضوابط حفاظتی و تعیین عرصه این آثار بر عهده این وزارتخانه خواهد بود؛ هرگونه دخل و تصرف یا اقدام و عملیات منجر به تخریب یا تغییر در اصالت آثار ممنوع است.

استان گیلان با دارا بودن ۱۱۷۳ اثر ثبت شده در فهرست آثار ملی، رتبه چهارم به لحاظ تراکم آثار تاریخی را در کشور دارد