۴۲۰ بنگاه اقتصادی در گیلان طی ۲ سال گذشته احیا شدند
۴۲۰ بنگاه اقتصادی در گیلان طی ۲ سال گذشته احیا شدند

استاندار گیلان از احیاء ۴۲۰ واحد تولیدی در گیلان خبر داد و گفت: یکی از هدف‌های مشترک دولت و قوه قضائیه، احیاء واحدهای تولیدی و بازگشت کارخانجات تعطیل به چرخه تولید است. به گزارش لاهیج دیلم ، ارسلان زارع امروز در جلسه شورای اداری با حضور رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه گیلانیان هیچ‌گاه سر تعظیم در […]

استاندار گیلان از احیاء ۴۲۰ واحد تولیدی در گیلان خبر داد و گفت: یکی از هدف‌های مشترک دولت و قوه قضائیه، احیاء واحدهای تولیدی و بازگشت کارخانجات تعطیل به چرخه تولید است.

به گزارش لاهیج دیلم ، ارسلان زارع امروز در جلسه شورای اداری با حضور رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه گیلانیان هیچ‌گاه سر تعظیم در برابر حکام بیگانه فرود نیاوردند، اظهار کرد: گیلان دارای شخصیت‌های برجسته‌ای مانند شهید میرزا کوچک خان و سید یونس رودباری و غیره است که اجازه تعدی به خاک استان و کشور را ندادند و هشت هزار شهید نیز در دوران دفاع مقدس از خاک کشور دفاع کردند و جانبازان زیادی نیز این استان تقدیم انقلاب کرده است.

ارسلان زارع با اشاره به سابقه دینی مردم گیلان در طول تاریخ گفت: مردم گیلان آن‌چنان بر عقیده خود مبنی بر پیروی از دین اسلام استوار ماندند که به مأمن علویان و فرزندان حضرت فاطمه اطهر (س) دختر گرامی پیامبر خاتم محمد مصطفی (ص) در کشور بدل گذشته  و همچنین  تاسیس‌گر نخستین حکومت شیعی در جهان یعنی آل‌بویه شدند.

استاندار گیلان با تأکید بر پرورش انسان‌های فرهیخته در گیلان بیان کرد: علما و مفاخر بسیاری زیادی در این خطه ازجمله از آیت‌الله بهجت فومنی، دکتر معین، پروفسور رضا و بزرگان، پرفسور سمیعی پرورش‌یافته‌ و برای کشور و انقلاب افتخارآفرینی کردند.

زارع با اشاره به افتتاح پروژه‌های اولویت‌دار گیلان در سال ۱۴۰۰ تصریح کرد: وحدت و همدلی در بین مردم و مسوولان استانی گیلان وجود داشته و با حمایت‌های مقامات ملی، دولت تدبیر و امید پروژه‌های عمرانی خوبی را در گیلان افتتاح و در تلاشیم تا در سال آینده طرح‌های عمرانی اولویت‌دار ازجمله جمله آزادراه قزوین – رشت و اتصال راه‌آهن رشت کاسپین که تکمیل‌کننده بخش مهمی از کریدور شمال – جنوب است را به اتمام برسانیم.

استاندار گیلان با بیان اینکه هرساله در مناسبت‌های مختلف مانند دهه فجر پروژه‌هایی که توسط دولت و بخش‌های خصوصی به بهره‌برداری می‌رسد افتتاح می‌شود، افزود: در دهه فجر امسال ۸۹۵ پروژه بااعتبار چهار هزار و ۸۱۱ میلیارد تومان و اشتغال‌زایی ۴۱ هزار و ۶۹۸ نفر در دهه فجر و در گیلان به بهره‌برداری می‌رسد.

نماینده عالی دولت در گیلان با ابراز خرسندی از رشد شاخص امنیتی در گیلان بیان کرد: اگرچه مهم‌ترین هدف دشمنان، نا امیدکردن مردم است اما امیدآفرینی و امیدافزایی بین شهروندان همواره موردتوجه بوده  بر این مبنا به لحاظ شاخص‌های امنیتی گیلان در رتبه‌های خوبی قرار داشته و این استان در پدیده شرارت، برحسب فراوانی جمعیت طی ۱۰ ماه گذشته، رتبه آخر کشوری است.

زارع از احیاء ۴۲۰ واحد تولیدی در گیلان خبر داد و افزود: یکی از هدف‌های مشترک دولت و قوه قضائیه، احیاء واحدهای تولیدی و بازگشت کارخانجات تعطیل به چرخه تولید است که در همین راستا با برگزاری مستمر کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید و هم‌افزایی ستاد پیگیری سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در دستگاه قضا، طی دو سال اخیر تعداد ۴۲۰ بنگاه اقتصادی احیاشده است.

وی با اذعان به اینکه رسیدگی به پرونده‌های حقوقی و قضایی واحد‌های تولیدی در دستور کار دولت قرار دارد، تصریح کرد: تسریع درروند رسیدگی به پرونده‌های حقوقی و قضایی واحدهای تولیدی و صنعتی توقیف‌شده استان که تاکنون تعیین تکلیف نشده‌ از مطالبات مهم در گیلان بوده و واحدهای تحت تملک بانک‌ها نیز از سال گذشته تاکنون، از ۱۱۷، به ۹۱ واحد کاهش‌یافته که پیگیری این برنامه در دستور کار است.

استاندار گیلان اعطا تسهیلات رونق تولید در گیلان را گامی مؤثر در ایجاد اشتغال در گیلان برشمرد و گفت: واحدهای تولیدی استان با تنگناها و دشواری‌های زیادی مواجه بوده‌اند، لذا شناسایی و رصد فضای کارگری و تولیدی در قالب جلسات کمیسیون کارگری و کارگروه رفع موانع تولید، پیوسته موردتوجه بوده و پرداخت بالغ‌بر سه هزار و یک‌صد میلیارد تومان تسهیلات رونق تولید طی سه سال اخیر به واحدهای تولیدی، گامی مؤثر در جهت حفظ اشتغال موجود و نیز ایجاد فرصت‌های شغلی جدید است.

زارع با اشاره به ارتقاء ظرفیت یک‌هزار و ۵۰ واحد تولیدی در گیلان تصریح کرد: علیرغم محدودیت‌ها ولی با تکیه‌بر توان داخلی، تعداد واحدهای تولیدی و خدماتی استان از هفت هزار و ۷۷۵ واحد در سال ۹۲ به ۲۱ هزار و ۴۶۹ واحد در سال جاری افزایش و درمجموع یک هزار و ۵۰ واحد موجود نیز ارتقاء ظرفیت داشته‌اند.

وی با تأکید بر آسیب جدی به واحد‌های گردشگری و خدماتی گیلان در ایام کرونا خاطرنشان کرد: با تمهیدات صورت گرفته برای جبران بخشی از خسارات واحدهای گردشگری با پرداخت ۸۲ درصدی تسهیلات حمایتی، گیلان رتبه نخست کشور در جذب تسهیلات مذکور را دارا است.

استاندار گیلان با تشریح زیرساخت‌های اقتصادی در گیلان بیان کرد: همسایگی با کشورهای همسو (CIS) با بازار ۳۰۰ میلیون نفری، وجود منطقه آزاد انزلی، فعال شدن میز دبیرخانه اتحادیه اقتصادی اوراسیا با محوریت رشت، راه‌اندازی خط ریلی قزوین – رشت و تلاش برای اتصال آن به بندر کاسپین به‌عنوان تکمیل‌کننده بخشی از کریدور شمال – جنوب، احداث پنج پست اسکله فعال در منطقه آزاد انزلی، چهار پست اسکله بتنی و دو پست دلفین نفتی در بندرانزلی، توسعه اولین بندر بخش خصوصی در آستارا  و تکمیل خط ریلی آستارا – آستارا ازجمله زیرساخت‌های مهم اقتصادی و اقدامات انجام‌شده در گیلان است.

زارع با اذعان به اینکه گیلان به لحاظ صادرات غیرنفتی در وضعیت بسیار خوبی قرار دارد، بیان کرد: باوجود شیوع کرونا صادرات غیرنفتی استان بدون وقفه و به‌صورت شبانه‌روزی در حال انجام و  در سال گذشته ۵۸۰ میلیون دلار کالا از مرزهای استان صادر و در سال جاری نیز صادرات ۶۰۰ میلیون دلاری هدف‌گذاری شده که تاکنون بیش از ۵۰۰ میلیون دلار آن محقق شده است.

وی با قدردانی از همراهی مردم و مسوولان در اجرایی شدن رزمایش مواسات در گیلان گفت: پس از همه‌گیری بیماری کووید ۱۹ و فرمان رهبر معظم انقلاب مبنی بر کمک مؤمنانه و رزمایش همدلی به اقشار آسیب‌دیده در جریان شیوع بیماری، طرح مواسات در استان با مشارکت بالای گروه‌های مختلف مردمی، جهادی، بسیج و نیز نقش‌آفرینی سازمان‌های مردم‌نهاد در استان با پرداخت بیش از ۹۸ میلیارد تومان اجرا به‌خوبی اجرا شد.

نماینده عالی دولت در گیلان از واگذاری دو هزار هکتار از اراضی ملی برای انجام طرح زراعت چوب خبر داد افزود: در راستای حفاظت از محیط‌زیست، پیشگیری از تخریب جنگل‌ها و پدیده مذموم قاچاق چوب، توسعه زراعت چوب در دستور کار قرارگرفته و از سال گذشته تاکنون بالغ‌بر دو هزار هکتار از اراضی ملی از طریق مزایده عمومی برای انجام طرح زارعت چوب واگذارشده است.

زارع یکی از چالش‌های جدی در استان را موضوع پسماند و محیط‌زیست عنوان کرد و گفت: تلاش‌های صورت گرفته، فقط طی دو سال اخیر، ۱۳ پروژه مهم با مبلغ ۲۴۷ میلیارد تومان در حال اجراست که از سال ۱۴۰۰ به بعد، به بهره‌برداری می‌رسند