۷۰ روستا در گیلان با تنش آبی مواجه هستند
۷۰ روستا در گیلان با تنش آبی مواجه هستند

مدیرکل شرکت آب و فاضلاب روستایی گیلان از تنش آبی در ۷۰ روستای این استان خبر داد و گفت: عملیات آب‌رسانی به این روستاها با استفاده از تانکرهای آب‌رسان و به صورت متناوب در حال انجام است. به گزارش لاهیج دیلم، محب‌علی رنج‌ور صبح دیروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در حال حاضر حدود ۷۰ روستای […]

مدیرکل شرکت آب و فاضلاب روستایی گیلان از تنش آبی در ۷۰ روستای این استان خبر داد و گفت: عملیات آب‌رسانی به این روستاها با استفاده از تانکرهای آب‌رسان و به صورت متناوب در حال انجام است.

به گزارش لاهیج دیلم، محب‌علی رنج‌ور صبح دیروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در حال حاضر حدود ۷۰ روستای گیلان که عمدتاً در مناطق کوهستانی واقع شده‌اند با کمبود آب شرب مواجه هستند به همین دلیل عملیات آب‌رسانی به آن‌ها از طریق تانکرهای آب‌رسان شرکت آبفار انجام می‌شود.

مدیرکل شرکت آب و فاضلاب روستایی گیلان بافت اقلیمی، بالا بودن سطح آب در برخی نقاط آن و بارش کم باران در مناطق جنوبی این استان را مورد اشاره قرار داد و عنوان کرد: مناطق کوهستانی گیلان برخلاف مناطق جلگه‌ای حوزه آب‌ریز کمتری دارند و امکان استحصال از آب‌های زیرزمینی در آن‌ها فراهم نیست.

رنج‌ور با بیان اینکه این روستاها در شهرستان‌هایی نظیر رودسر، املش، لنگرود و نظایر این واقع شده‌اند اظهار داشت: آب شرب این روستاها از محل آب چشمه‌ها تأمین می‌شود به همین علت در فصول گرم سال که بخشی از این آب در مصارف کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد در این روستاها با کمبود آب شرب مواجه هستیم.

مدیرکل شرکت آب و فاضلاب روستایی گیلان تأمین منابع آب پایدار برای روستاهایی که در فصول گرم با تنش آبی مواجه می‌شوند را خاطرنشان کرد و گفت: در حال حاضر یک پروژه آبرسانی برای ۱۳ روستا در منطقه املش و یک پروژه آب‌رسانی دیگر نیز برای ۱۹ روستا در بلوکات شهرستان رودبار در دست اجرا و ساخت است.

رنج‌ور وجود ۶۲ تصفیه‌خانه در گیلان و ساخت بیش از ۲۳ تصفیه‌خانه جدید در این استان را مورد اشاره قرار داد و بیان داشت: ۶۵ درصد از منابع آب در مناطق جلگه‌ای گیلان از طریق چاه‌ها تأمین می‌شود اما تأمین آب در مناطق واقع در بالادست و کوهستانی استان از محل چشمه‌های موجود در منطقه انجام می‌شود.

وی اجرای طرح آب‌رسانی به روستاهایی که خطوط انتقال آب شرب شهری از کنار آن‌ها رد می‌شود را مورد تأکید قرار داد و گفت: از سال ۹۴ تاکنون بیش از هزار میلیون دلار اعتبار برای پروژه‌های آب‌رسانی از محل صندوق توسعه ملی اختصاص داده شد که سهم گیلان از این میزان حدود ۱۳۰ میلیارد تومان بوده است.

مدیرکل شرکت آب و فاضلاب روستایی گیلان با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود امسال ۷۰ میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی برای اجرای پروژه‌های آب‌رسانی به این استان تزریق شود عنوان کرد: تاکنون بیش از ۲۱۳ روستا در گیلان به وسیله اعتبارات صندوق توسعه ملی از نعمت آب شرب سالم بهره‌مند شدند.

وی شاخص بهره‌مندی از نعمت آب شرب سالم و بهداشتی در مناطق روستایی کل کشور را حدود ۷۵ درصد اعلام کرد و ابراز داشت: طبق اطلاعات موجود در شرکت آب و فاضلاب گیلان شاخص بهره‌مندی آب شرب روستایی در این استان حدود ۷۷ درصد است که میزان آن ۲ درصد از متوسط کشوری بالاتر است.