به گزارش لاهیج دیلم ، هادی حقشناس استاندار گیلان امروز در جمع اصحاب رسانه با بیان اینکه از سال ۱۳۵۷ تا تقریباً ۱۳۸۶، سطح آب دریای کاسپین افزایش یافته بود، اظهار کرد: در این بازه، دو جزیره در بندر انزلی زیر آب رفتند و حتی برخی از اسکلههای سازمان بنادر و دریانوردی نیز در زیر آب قرار گرفتند. اما از سال ۱۳۸۶ به بعد، با پدیده عقبنشینی آب دریای کاسپین روبرو شدیم و بهطور خاص در تاریخ ۲۸ آذر سال جاری، سطح آب به وضعیت ۴۶ سال گذشته خود بازگشت.
وی با اشاره به دلایلی که برای این تغییرات مطرح شده، افزود: هنگامی که سطح آب کاسپین افزایش یافت، سه دلیل اصلی ذکر شد: اولین دلیل، پدیده کوهزایی دریای کاسپین بود؛ دومین دلیل، افزایش بارشها که باعث شیرینتر شدن آب این دریا میشود و سومین دلیل، باز کردن مسیر رود ولگا توسط روسها بود.
استاندار گیلان با بیان اینکه برخی ادعا میکنند روسها مسیر آب را مسدود کردهاند و این عامل عقبنشینی آب شده است، گفت: این در حالی است که فاصله از ساحل دریای کاسپین تا بندر آستاراخان حدود دویست کیلومتر و از آنجا تا رود ولگا و سپس به سمت دریای مدیترانه و دریای بالتیک تقریباً پانصد کیلومتر است، روسیه بخش بزرگی از صنایع خود را بر پایه کشتیرانی رودخانهای بنا کرده، بنابراین بستن مسیر آب به ضرر خودشان خواهد بود.
حقشناس با بیان اینکه هیچ دلیل علمی قاطعی برای تغییرات سطح آب دریای کاسپین وجود ندارد، تصریح کرد: با این حال، گیلان ۲ مزیت دارد؛ اول اینکه عمق آب در سواحل گیلان و اسکلههای جدید بندرانزلی و منطقه آزاد بیشتر است و بنابراین در صورت عقبنشینی آب، آسیب کمتری خواهیم دید. دوم اینکه اسکلهها و موجشکنهای منطقه آزاد و بندرانزلی در عمقهای ۱۴ یا ۱۵ متری ساخته شدهاند.
وی با بیان اینکه تالاب انزلی با وسعت بیست هزار هکتار، معادل دویست میلیون مترمربع، بهعنوان یکی از منابع زیستمحیطی ارزشمند کشور شناخته میشود، گفت: پیش از انقلاب، عمق این تالاب بهطور متوسط بیش از ۱۰ متر بود، اما بهدلیل ورود فاضلابهای شهری و صنعتی، این عمق بهطور چشمگیری کاهش یافته است.
استاندار گیلان با بیان اینکه سالانه حدود پنجاه درصد فاضلاب شهرهای بندرانزلی، رشت و صومعهسرا و همچنین ۱۵ هزار مترمکعب از فاضلاب شهر صنعتی رشت وارد تالاب انزلی میشود، افزود: این وضعیت باعث انباشت رسوبات انسانی و در نتیجه کاهش عمق تالاب شده و اگر میانگین عمق را پنج متر در نظر بگیریم و در ۲۰۰ میلیون مترمکعب ضرب کنیم، به رقم یک میلیارد مترمکعب رسوبات انسانی و فاضلاب میرسیم، چراکه ورودی فاضلاب بیش از خروجی آن است و با سرعت زیادی در حال تخلیه به داخل تالاب است.
به گفته حق شناس، در دوره مدیریت بنده در اداره کل بنادر و دریانوردی استان، بین سالهای ۱۳۷۸ تا ۱۳۸۲، تنها در حوضچه بندر حدود یکصد هزار مترمکعب لایروبی انجام دادیم که در اسکله نخست بندرانزلی، کشتیهایی با آبخور پنج متر پهلو میگرفتند، اما اکنون آبخور به نیم متر کاهش یافته است.
وی با بیان اینکه سازمان بنادر و دریانوردی در سال گذشته و امسال، یک میلیون مترمکعب لایروبی انجام داده است، اما مشکل اساسی ورود فاضلابهای تصفیه نشده به تالاب است، گفت: اگر فاضلاب شهرهای رشت، انزلی و صومعهسرا تصفیه شود، بارشهای الهی میتوانند به پاکسازی تالاب کمک کنند، با این حال، امکان لایروبی گستردهتر بهصورت فعلی وجود ندارد و باید ورود فاضلاب متوقف شود.
استاندار گیلان با اشاره به عملکرد پروژههای تصفیهخانه در گیلان بیان کرد: در حالی که شهرهای دیگر کشور در پروژههای تصفیهخانه بانک جهانی که به صورت مشترک آغاز شدهاند به پیشرفت ۷۶ درصدی رسیدهاند، این رقم برای گیلان تنها ۲۶ درصد است که واقعاً نگرانکننده است، ما در گیلان به سرمایهگذاری ۲۵ هزار میلیارد تومانی نیاز داریم، اما فقط پانصد میلیارد تومان برای رشت و انزلی اختصاص یافته و این مبلغ هم تقسیم میشود که همه متولیان و کارشناسان میدانند که بههیچوجه کافی نخواهد بود.
حقشناس با تاکید بر اینکه اولویت اصلی ما حفاظت از محیط زیست است و من در روز معارفهام در گیلان هر سه اولویتم را محیط زیست اعلام کردم، افزود: ما معتقدیم که باید بهجای پشت کردن به دریا، با دریا زندگی کنیم و با تلاشی بلند همت کنیم تا این لکه آلودگی از تالاب زیبای انزلی و محیط زیست گیلان پاک شود.
- نویسنده : مهرناز جوانمرد