بیان مطالبه غیراولویت دار «گلایه مردم پاشاکی از بُعد مسافت تا مرکز شهرستان» نگاه منصفانه مردم به خدمات آتی شما را خدشه دار می کند | امیدوارم خطای سهوی پیش آمده تبدیل به «پاشاکی گیت» برایتان نشود
بیان مطالبه غیراولویت دار «گلایه مردم پاشاکی از بُعد مسافت تا مرکز شهرستان» نگاه منصفانه مردم به خدمات آتی شما را خدشه دار می کند | امیدوارم خطای سهوی پیش آمده تبدیل به «پاشاکی گیت» برایتان نشود
امام صادق(ع) که دریاى بى ‏پایانى از معارف الهى هستند، ما را به دو حقیقت مهم توجه مى‏ دهند که اگر انسان به این دو حقیقت ارج بگذارد و خود را هماهنگ با آن دو کند، به طور قطع به سعادت دنیا و آخرت دست یافته است که این دو حقیقت عبارتند از : «میزان و ترازوى سنجش سخن و ارزش و اعتبار سخن سنجیده شده»....

یادداشت مدیر مسئول | در روزهای گذشته که فصل بررسی برنامه‌ها و صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم جهت تصدی وزارتخانه‌های مربوطه بود، فایل صوتی‌ای از جناب آقای زارع نماینده محترم حوزه انتخابیه شهرستان‌های لاهیجان و سیاهکل در جلسه استماع دفاعیات و نقد و بررسی برنامه‌های سردار مومنی وزیر پیشنهادی کشور مطرح شد که مجموعه‌ای از مباحث فضای مجازی و حقیقی را در حوزه انتخابیه ایشان یعنی لاهیجان و سیاهکل در پی داشت. متاسفانه همانگونه که پیشتر در موضوعات دیگر هم شاهد بودیم معمولا مباحث اساسی و مهمی که زمینه لطمه به منافع ملی و منطقه‌ای ما را فراهم می‌کند در نازلترین سطح ممکن از سوی موافقین و مخالفین رویکرد مطرح شده دنبال شده و اینبار هم دیدگاه مطرح شده از سوی آقای زارع نیز در پایین‌ترین سطح ممکن از سوی مخاطبین در حال بحث است.
پس از رصد ۷۲ساعته از فضای ایجاد شده از محل پخش این فایل صوتی، بر خود لازم دیدم طبق تکلیف رسانه‌ای نکاتی را از باب مشورت و دلسوزی خطاب به مردم و منتخب مردم در میان بگذارم.
طبق اصول ۸۷ و ۱۳۳ قانون اساسی، وظیفه بررسی صلاحیت وزرا و تایید آنها برعهده مجلس شورای اسلامی است و طبق آیین‌نامه داخلی مجلس که آخرین ویرایش این آیین‌نامه در فرایند بررسی صلاحیت وزرا در مجلس شورای اسلامی اعمال شد، هر کدام از وزرا علاوه بر کمیسیون تخصصی خود و حضور در فراکسیون‌های مختلف، اینبار باید در همه کمیسیون‌‌ها حضور یافته و برنامه‌های وزرای پیشنهادی علاوه بر صحن علنی مجلس در این کمیسیون‌ها هم به محک گذاشته شود. تفاسیر مختلف قانون اساسی درخصوص این دو اصل یاد شده که توسط پژوهشکده شورای نگهبان در دسترس همگان قرار دارد و البته نص صریح آیین‌نامه داخلی مجلس، حقوق و وظایفی را برای رییس‌‍‌جمهور محترم، وزرای پیشنهادی و نمایندگان محترم مجلس در این‌خصوص مطرح کرده است. قاعدتا نمایندگان مجلس بدلیل نمایندگان منافع ملی و منطقه‌ای در این برهه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی، وظیفه سنگینی دارند که بهترین، کارآمدترین و و البته بابرنامه‌ترین فرد تصدی وزارتخانه مربوطه را شناسایی و به وی رأی اعتماد دهد. این مهم در سوگند اولیه نمایندگان در صحن علنی مجلس هم صراحتا مطرح می‌شود که «…ودیعه‌ای که ملت به ما سپرده به عنوان امینی عادل پاسداری کنم و در انجام وظایف وکالت، ‌امانت و تقوا را رعایت نمایم»
جمیع مطالب فوق تشریح شد تا اهمیت وظیفه یک نماینده مجلس در بررسی صلاحیت وزرا، یادآوری شود و در این شرایط این انتظار وجود دارد نمایندگان مجلس، تخصص، توانمندی و برنامه‌های پیشنهادی وزرا را براساس اهداف و کارکردهای وزارتخانه مربوطه مورد آزمون قرار دهند و در نهایت سکان مسئولیت را به اصلح‌ترین فرد بسپارند.
فایل صوتی منتشر شده از سوی نماینده محترم شهرستان‌های لاهیجان و سیاهکل که بخشی از بیان دیدگاه ایشان در بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی کشور منتشر شد و قطعا این مهم از سوی ایشان یا دفتر و تیم رسانه ایشان صورت گرفته(چون فرد دیگری به این فایل صوتی دسترسی نداشته)، چنان غیرمنتظره بود که به یکباره بخش بزرگی از جامعه را دچار شوک برده که تبعات این شوک، فعالین فضای مجازی دو شهرستان را در آستانه تقابل قرار داده است.
علی‌رغم اینکه می‌دانم سرعت تحولات در ماه‌های گذشته زیاد بوده و شاید بدلیل اولین تجربه حضور آقای زارع در کرسی نمایندگی مجلس، سطح توقعات اندکی پایین است اما این انتظار وجود داشت ایشان با مطالعه و علم بر فضای بررسی صلاحیت‌ها و استفاده از مشاورین خبره در این زمینه بهره می‌برد. در اینجا بنا ندارم به ماهیت دیدگاه مطرح شده ورود کنم اما روی سخنم با جناب نماینده است ؛
آقای زارع، طرح یک مطالبه آنهم مطالبه غیراولویت‌دار در عالی‌ترین و تخصصی‌ترین سطح بررسی صلاحیت فردی که می‌خواهد یکی از اصلی‌ترین وزارتخانه‌های کشور را برعهده بگیرد، موجی از تعجب را در حوزه انتخابیه شما برانگیخته است.
جناب آقای زارع، با یک بررسی ساده در اینترنت می‌توانستید به اختیارات وزارت کشور دسترسی پیدا کنید و از برنامه‌های آقای مومنی درخصوص «تأمین و حفظ امنیت داخلی و استقرار نظم و آرامش در کشور و ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌های اطلاعاتی، انتظامی و نظامی و حفاظت از مرزها، تمشیت امور فرماندهی انتظامی، تلاش در جهت تحقق و توسعه آزادی‌های سیاسی و اجتماعی در چارچوب قانون اساسی و سایر قوانین کشور، تأمین توسعه سیاسی و اجتماعی پایدار و ارتقاء سطح مشارکت عمومی و توسعه اقتصادی منطقه‌ای» بپرسید. انتظار داشتیم از برنامه آقای مومنی برای سازمان‌های زیرمجموعه وزارت کشور بخصوص در حوزه شهرداری‌ها و دهیاری‌ها بپرسید. انتظار داشتیم از وزیر کشور بخواهید سیستم شایسته‌گزینی ایشان در انتصاب استانداران و فرمانداران را تشریح کنند، زیرا عملکرد ضعیف دولت در استان که نمودش در عملکرد استاندار و فرمانداران می باشد، بر مطالبه مستقیم مردم از حضرتعالی تأثیر دارد.
آقای نماینده ، طرح مباحث تخصصی و چالش‌های جدی روی برنامه‌های وزرای پیشنهادی، ضمن اینکه وزن و اعتبار حضرتعالی را در بین اعضای کمیسیون بالا می‌برد، شأنیت رأی مردم شریف شهرستان‌های لاهیجان و سیاهکل نیز در کشور نمود پیدا می‌کند.
براساس عرایض مطرح شده، معتقدم طرح موضوع «گلایه مردم پاشاکی از بعد مسافت تا مرکز شهرستان» در جلسه بررسی صلاحیت فردی که هنوز مشخص نیست بتواند رأی اعتماد از مجلس کسب کند یا نه، اینطور در فضای ذهنی آقای مومنی ایجاد کرد که سطح مطالبات نماینده مردم شهرستان‌های لاهیجان و سیاهکل در همین حد است! که این نوع درخواست ها در دوره نمایندگان پیشین هم مسبوق به سابقه است. امروز دلسوزانه به شما عرض می‌کنم در این رویه تغییر ایجاد کنید چون حقیقتا در حیطه وظایف وزارت کشور، این حوزه انتخابیه عقب‌افتادگی‌های بسیاری از دوره‌های گذشته دارد که البته معتقدم با اظهارات شما در جلسه کمسیون قضایی با آقای مومنی، شالوده ارتباط با وزارت کشور در دوره خدمتی شما اندکی ضعیف و سست بنا شد.
اما جناب آقای زارع، غیر از تبعات ملی فرمایشات حضرتعالی در آن جلسه، می‌خواهم به تبعات منطقه‌ای آن نیز بپردازم. در این روزها، غیر از اینکه در بین مردم پاشاکی اختلافات و مباحث زیادی شکل گرفته، طرح الحاق پاشاکی به سیاهکل نیز زمینه اختلاف دوستداران و حامیان شما در دو شهرستان لاهیجان و سیاهکل را ایجاد کرده است.
آقای زارع باید بپذیرید فرمایشات شما در مقام نماینده درخصوص الحاق و انفصال یک حوزه انتخابیه که متشکل از دو شهرستان، چهار شهر و بیش از ۴۵۰روستا است، باید با احتیاط بیشتری باشد. اولا در همه جای کشور روستاهای پیرامونی نسبت به مرکز دهستان، شهر یا شهرستان به تناسب فاصله از مرکز گلایه بیشتری بدلیل عدم دسترسی به امکانات رفاهی را دارند اما چاره انفصال از یک شهرستان و الحاق به شهرستان دیگر نیست! تبعات اجتماعی و نزاع‌های مجازی ایجاد شده در طول روزهای گذشته بسیاری از همراهان شما را رودرروی هم قرار داده و شاید این موضوع به ادامه کار شما و به نگاه منصفانه مردم به خدمات آتی شما خدشه وارد کند.
از سوی دیگر، بسیاری از منتقدین دیدگاه مطرح شده از سوی شما در حال فراموشی و یا عدم پرداختن به آن بودند که سخنان شما در جمع اصحاب رسانه شهرستان لاهیجان و سطحی‌انگاری از این موضوع، تکدر خاطر بیشتری ایجاد کرده که لازم دیدم دلسوزانه این نکات را به صورت سرگشاده با شما در میان بگذارم و امیدوارم این خطای سهوی پیش آمده تبدیل به «پاشاکی گیت» برای شما نشود.
جناب آقای زارع، همه ما می‌دانیم که حضرتعالی بعد از سه دهه خدمت صادقانه در یک سنگر دیگر، وارد فضای تقنین و نمایندگی مردم شریف و زحمتکش این دو شهرستان شده‌اید و می‌دانیم که در این ماه‌های ابتدایی شاید به همه امور و جوانب جایگاهی که برای خدمت به مردم از سوی آنها برگزیده شده‌اید، اشراف ندارید اما از حق انتخاب مشاورین زبده و کاردان بهره ببرید. شما وظیفه سنگینی برعهده دارید. شهرستان‌های لاهیجان و سیاهکل، علی‌رغم وجود ظرفیت و پتانسیل بسیار بالا، زیرساخت‌های اقتصادی، ورزشی، فرهنگی و درمانی مناسبی ندارند و این زیرساخت‌ها پاسخگوی نیازهای امروز این حوزه انتخابیه نیست. جناب آقای زارع شما در آخرین دوره خدمتی خود، ۸سال مسئولیت خطیری در این دو شهرستان داشتید و در همان مسئولیت بازنشسته شدید و شاید پذیرفتنی نباشد که در پایان دوره ۴ساله خدمت‌تان در مجلس از شما و حامیانتان بشنویم که «نشد، نگذاشتند، نخواستند و…»
و در پایان به عنوان عضو کوچکی از جامعه بزرگ رسانه لاهیجان و سیاهکل عرض می‌کنم این رسانه و دیگر رسانه‌های لاهیجان و سیاهکل این آمادگی را داریم به عنوان ابزار ارتباطی شما با مردم باشیم و تقاضا داریم نشست‌های خبری بیشتری با رسانه‌ها برگزار کنید و مانند قبلی‌ها که از رسانه‌ها فراری بوده و یا رسانه‌های گزینشی در برنامه‌هاشان جای داشت، شما سبد خود را بزرگتر کنید و به راهنمایی، نقد دلسوزانه و راهکارهای اجرایی رسانه‌های این دو شهرستان توجه بیشتری کنید.

امید غمخوار
مدیرمسئول پایگاه خبری گیل و دیلم
۱۴۰۳/۰۵/۲۷

  • نویسنده : امید غمخوار