رد شایعات درباره طرح ساخت راه‌آهن رشت – آستارا
رد شایعات درباره طرح ساخت راه‌آهن رشت – آستارا
سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه با رد شایعات مطرح شده در شبکه‌های اجتماعی درباره طرح خط ریلی رشت – آستارا، گفت: نه روس‌ها از ساخت این خط عقب‌نشینی کرده‌اند و نه مشکل جدی وجود دارد؛ تنها باید کل زمین‌های مسیر تملک شود...

به گزارش لاهیج دیلم ، کاظم جلالی روز دوشنبه در گفتگویی طرح این شایعه را در راستای سیاست غرب در قبال مناسبات ایران و روسیه عنوان کرد و گفت: آنها اساساً روابط متعادل تهران و مسکو را بر نمی‌تابند و هر روز به بهانه‌ای، شایعاتی مطرح و مطالب کذبی از جمله درباره همکاری‌های دوجانبه علیه اوکراین مطرح می‌کنند.

وی اظهار داشت: در این میان، غربی‌ها و جریان غربگرا برخی اوقات دروغ‌های خود را تکذیب و گاه، تأیید می‌کنند.

سفیر ایران در روسیه گفت: رویکرد غرب در قبال مناسبات ایران و روسیه، برجسته‌سازی موضوعات کذب است و کمتر روزی است که این جنگ روانی و رسانه‌ای علیه مناسبات دو کشور وجود نداشته باشد.

وی، پرداختن غرب به موضوع مناسبات ایران و روسیه را حاکی از اهمیت این روابط دانست و در این زمینه به تصویب قانون رصد روابط تهران و مسکو در آمریکا در سال ۲۰۱۶ اشاره کرد.

جلالی گفت: مطالبی که اخیراً باری دیگر درباره عقب‌نشینی روس‌ها از احداث خط ریلی مطرح شده است، مشخص نیست که از کجا نشأت گرفته است.
وی خاطرنشان کرد: روس‌ها وامی که قرار است برای ساخت این خط ریلی پرداخت کنند را پذیرفته‌اند، سود این وام و مدت‌زمان ساخت خط ریلی در تعامل طرفین مشخص شده است.

سفیر ایران در مسکو گفت: روس‌ها انتظار دارند که کل مسیر ۱۶۲ کیلومتری خط ریلی راه‌آهن رشت – آستارا برای انجام مطالعات در دسترس کارشناسان آنها قرار گیرد و آنها پس از انجام کامل مطالعات، احداث این خط ریلی را آغاز کنند.

وی اظهار داشت: بر خلاف رویه‌ای که در کشور ما در مطالعه و اجرای مرحله‌به‌مرحله طرح‌ها وجود دارد، روس‌ها با توجه اهمیت پروژه و لزوم پیشگیری از حوادث احتمالی با توجه به وضعیت جغرافیای منطقه، انتظار دارند که ابتدا کل زمین، تملک و سپس مطالعات به‌صورت کامل انجام شود.

جلالی با بیان اینکه مسئولان کشور، اهمیت بسیار زیادی برای این پروژه و تملک زمین موردنیاز قائل هستند، گفت: بنابراین، نه روس‌ها عقب‌نشینی کرده‌اند و نه مشکل جدی در روند این پروژه وجود دارد.

وی تصریح کرد: طبیعی است که فرایند تملک زمین، هم زمان‌بر است و هم اینکه باید باتدبیر مسئولان، کار پیش رود تا روند اجرای پروژه به شکل مطلوبی دنبال شود.

  • نویسنده : مهرناز جوانمرد
  • منبع خبر : هشت دی