رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان: انقلاب مشروطه نگرش انسان ایرانی به توسعه را تغییر داد
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان: انقلاب مشروطه نگرش انسان ایرانی به توسعه را تغییر داد

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان، انقلاب مشروطه را گامی در جهت تغییر نوع نگرش انسان ایرانی به اصل توسعه دانست و خاطرنشان کرد: اگر توسعه در ذهن مردمان یک جامعه اتفاق نیفتد، توسعه همه جانبه و پایدار محقق نخواهد شد. به گزارش لاهیج دیلم، کیوان محمدی در چهل و نهمین نشست تخصصی توسعه که با موضوع «نقش […]

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان، انقلاب مشروطه را گامی در جهت تغییر نوع نگرش انسان ایرانی به اصل توسعه دانست و خاطرنشان کرد: اگر توسعه در ذهن مردمان یک جامعه اتفاق نیفتد، توسعه همه جانبه و پایدار محقق نخواهد شد.

به گزارش لاهیج دیلم، کیوان محمدی در چهل و نهمین نشست تخصصی توسعه که با موضوع «نقش انقلاب مشروطه در توسعه ایران» در سالن اجتماعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان برگزار شد، با اشاره به برگزاری سلسله نشست های توسعه این سازمان با حضور شخصیت های برجسته دانشگاهی و حوزوی از زمان احیا تاکنون، اظهار کرد: خوشبختانه شاهد افزایش مخاطبان هستیم.

وی با بیان اینکه اثرات انقلاب مشروطیت در ساختار جامعه ایران از دوره قاجار تا امروز هنوز جای بحث و کنکاش دارد، تصریح کرد: به دنبال رنسانس و انقلاب کبیر فرانسه شخصیت های برجسته ای همچون عباس میرزا و قائم مقام فراهانی زمینه سازی های لازم برای انقلاب مشروطه را ایجاد کردند. از جمله این زمینه سازی ها اعزام محصلان جوان ایران به اروپا برای فراگیری علوم و فنون جدید جهت ورود به عصر جدید بود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان حرکت توسعه ای ایران بعد از دوران مشروطیت را دارای فراز و نشیب های فراوان دانست و گفت: انقلاب مشروطه موجب شکل گرفتن دولت مدرن در ایران شد و قوه مقننه و قوه قضاییه و وزارتخانه ها و سازمان های مستقل به وجود آمدند.

محمدی، انقلاب مشروطه را گامی در جهت تغییر نوع نگرش انسان ایرانی به اصل توسعه دانست و خاطرنشان کرد: اگر توسعه در ذهن مردمان یک جامعه اتفاق نیفتد، توسعه همه جانبه و پایدار محقق نخواهد شد.

وی با تاکید بر لزوم ایجاد توسعه یافتگی در ذهن جامعه، ادامه داد: برای دستیابی به توسعه ظاهری می توان صنایع را از کشورهای مدرن و صنعتی وارد کرد، اما در نهایت به توسعه یافتگی نخواهیم رسید. امروز بسیاری از صنایع وارداتی به کشور همچون صنعت خودروسازی هنوز جایگاهی در صنعت ما پیدا نکرده است.

این مقام مسئول با اشاره به تفاوت توسعه به مفهوم صنعت و توسعه یافتگی در دنیای امروز، اضافه کرد: در حالی که هنوز به توسعه صنعتی دست نیافته ایم، امروز با صنایع الکترونیکی مواجه هستیم و به سرعت وارد جامعه ما شده است لذا وجود موانع سیاسی بر سر راه ارتباطات علمی ایران با دنیا می تواند اثرات منفی در این حوزه نیز به همراه داشته باشد