گیلان تا پایان شهریور از اورژانس هوایی برخوردار می شود
گیلان تا پایان شهریور از اورژانس هوایی برخوردار می شود

رئیس اداره اورژانس هوایی کشور گفت: استان گیلان تا پایان شهریور ماه امسال از اورژانس هوایی برخوردار می شود. به گزارش لاهیج دیلم به نقل از ایرنا، محمد سرور روز دوشنبه در حاشیه برگزاری کارگاه آموزشی اورژانس هوایی در مصاحبه ای در رشت برگزاری این کارگاه را در راستای راه اندازی پایگاه اورژانس هوایی در استان گیلان […]

رئیس اداره اورژانس هوایی کشور گفت: استان گیلان تا پایان شهریور ماه امسال از اورژانس هوایی برخوردار می شود.

به گزارش لاهیج دیلم به نقل از ایرنا، محمد سرور روز دوشنبه در حاشیه برگزاری کارگاه آموزشی اورژانس هوایی در مصاحبه ای در رشت برگزاری این کارگاه را در راستای راه اندازی پایگاه اورژانس هوایی در استان گیلان عنوان و اظهار کرد: با راه اندازی پایگاه اورژانس هوایی در گیلان، تعداد پایگاه ها در سطح کشور به ۴۳ پایگاه خواهد رسید.

وی با بیان این که در زمان حاضر، جز گیلان و خراسان شمالی دیگر استان های کشور از اورژانس هوایی برخوردارند، افزود: راه اندازی اورژانس هوایی از سال ۷۹ برای اولین بار در شهر تهران انجام گرفت و تا سال ۹۳ تنها پنج پایگاه اورژانس هوایی در کشور فعال بود.

سرور با اشاره به رشد چشمگیر راه اندازی پایگاه های اورژانس هوایی در کشور از سال ۹۳ خاطر نشان کرد: از مرداد ماه ۹۳ با طرح تحول سلامت (به عنوان یکی از بسته های این طرح) ، تعداد پایگاه های اورژانس هوایی افزایش یافت به طوری که در زمان حاضر ۴۲ پایگاه در کشور فعال است.

وی با بیان این که با راه اندازی اورژانس هوایی از سال ۷۹ تاکنون، ۱۷ هزار ماموریت از این طریق انجام گرفته، اضافه کرد: در این مدت با انجام این تعداد از ماموریت ها ، افزون بر ۲۷ هزار بیمار و مجروح از نقاط دور دست و صعب العبور به مراکز درمانی منتقل شدند.

وی بیان داشت: انتقال سریع بیماران(بیشترین تاثیر استفاده از آمبولانس هوایی در کاهش زمان رساندن بیمار به مراکز درمانی است نه رسیدن بر بالین بیمار)، اعزام نیروی متخصص بر بالین بیمار، انتقال تجهیزات به مکان های مورد لزوم و پشتیبانی از ناوگان زمینی، امان دسترسی به نقاط صعب العبور، مالرو  و غلبه بر ترافیک، انتقال عضو پیوندی ، داروهای گران قیمت ، غیرقابل ذخیره، کم مصرف اما حساس و خون و فرآورده های خونی از جمله مزیت های اورژانس هوایی است.

وی با بیان اینکه خدمات پیوسته اورژانس هوایی نیازمند همکاری همه سازمان های مربوطه است، خاطر نشان کرد: در استان گیلان نیز برای راه اندازی پایگاه اورژانس هوایی به همکاری همه سازمان ها از جمله فرودگاه، نیروی انتظامی و ….. نیاز است. 

اولین کارگاه آموزشی دو روزه اورژانس هوایی از صبح امروز دوشنبه توسط مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی گیلان با همکاری اداره اورژانس هوایی سازمان اورژانس کشور در رشت گشایش یافت.

در این کارگاه آموزشی مباحث مرتبط با لزوم و اهمیت اورژانس هوایی ، دستورالعمل آمبولانس های هوایی و مباحث ایمنی در عملیات اورژانس هوایی مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.

مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی گیلان دارای ۴۷۴ نیرو، ۱۲۲ دستگاه آمبولانس، دو دستگاه موتور لانس و یک دستگاه اتوبوس آمبولانس است