ساخت و سازها در اراضی کشاورزی لاهیجان قلع و قمع می شوند
ساخت و سازها در اراضی کشاورزی لاهیجان قلع و قمع می شوند

مدیر جهاد کشاورزی لاهیجان گفت: به منظور حفظ کاربری کشاورزی با هرگونه ساخت و ساز در اراضی زراعی و باغی با کاربری کشاورزی در این شهرستان بطور قانونی و جدی، برخورد می شود. به گزارش لاهیج دیلم به نقل از ایرنا ،گودرز کمالپور در گفت و گویی افزود: به هیج وجه در اراضی باغی و […]

مدیر جهاد کشاورزی لاهیجان گفت: به منظور حفظ کاربری کشاورزی با هرگونه ساخت و ساز در اراضی زراعی و باغی با کاربری کشاورزی در این شهرستان بطور قانونی و جدی، برخورد می شود.

به گزارش لاهیج دیلم به نقل از ایرنا ،گودرز کمالپور در گفت و گویی افزود: به هیج وجه در اراضی باغی و زراعی خارج از طرح‌های هادی اجازه ساخت و ساز داده نمی‌شود و در اراضی داخل طرح‌های هادی با کاربری زراعی و باغی هم باید مجوز کمیسیون مغایرت‌های استان گیلان را داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه روز گذشته با شکایت جهاد کشاورزی لاهیجان و حکم دستگاه قضائی قلع و قمع دیوارهای ساخته شده و غیرفانونی در اراضی و باغ‌های کشاورزی لاهیجان صورت گرفت اظهار داشت: باتوجه به وظیفه ذاتی این مدیریت و قانون حفظ کاربری اراضی و باغی در حین گشت زنی مسئولان حفظ اراضی شهرستان، دریکی از روستاها مشاهده شد که افراد بدون اخذ مجوز از کمیسیون تبصره یک ماده دو اقدام به ساخت و ساز غیرقانونی و محصور اراضی کشاورزی کرده بودند که پس از شکایت جهاد کشاورزی و کسب مجوز از دادستان لاهیجان، هشت تا ۱۰ قطعه زمین به مساحت ۱۵ هزار مترمربع که اقدام به دیوارکشی و ساخت انباری در زمین‌های زراعی و باغی کرده بودند، تخریب و قلع وقمع شد.

وی تصریح کرد: این قلع و قمع ها خارج از طرح هادی صورت گرفت چون این زمین سابقه زراعت داشت ابتدا نسبت به بایر کردن زمین اقدام شده بود و سپس شروع به ساخت بنا کرده بودند که با شکایت جهاد کشاورزی براساس قانون حفظ کاربری اراضی کشاورزی، دادستان لاهیجان بطور مستقیم به عنوان مدعی العموم اقدام به این کار کردند.

کمالپور خاطرنشان کرد: تخلف و تغییر کاربری‌های غیرمجاز دیگری هم در شهرستان شناسایی و نسبت به آنها اعلام جرم شده که در شرف قلع و قمع قرار دارند و بزودی با همکاری نیروی انتظامی و دادستانی شهرستان برخورد قانونی درباره آنها صورت خواهد گرفت.

وی از بومیان و کشاورزان خواست به هیچ وجه اراضی زراعی و باغی خود را به افراد غیربومی نفروشند زیرا بیشتر این افراد بدنبال ساخت و ساز و تغییر کاربری برای احداث بنا در این اراضی هستند که پس از اقدامات قانونی متضرر خواهند شد.

وی تاکید کرد: افراد در داخل طرح‌های هادی هم اقدام به خرید اراضی با کاربری زراعی و باغی نکنند زیرا بطور جدی با تغییر غیرمجاز کاربری اراضی برخورد و اعلام جرم خواهد شد.

مدیر جهاد کشاورزی لاهیجان گفت: از دهیاری‌ها و شوراهای محل می‌خواهیم که در حفظ کاربری اراضی کشاورزی نهایت همکاری را با جهاد کشاورزی شهرستان داشته باشند و هر گونه تغییر کاربری‌ها را در اسرع وقت به این مدیریت گزارش دهند.

لاهیجان شهرستانی با سه محور کشاورزی، گردشگری و صنایع تبدیلی تعریف شده و این شهرستان با داشتن ۲۳ هزار و ۸۱۶ هکتار شالیزار ۱۰ درصد اراضی زیرکشت برنج استان را دارد.

روستاهای متنوع و سرسبز و باغ‌های همیشه سبز لاهیجان، زمینه ساز اقدام افراد غیربومی برای خرید اراضی و ساخت ویلا در این شهرستان ایجاد کرده و کارشناسان روند فعلی خرید اراضی کشاورزی و ساخت و سازهای غیر مجاز در شهرستان را هشدار دهنده می‌دانند.