رئیس سازمان چای کشور خبر داد؛ افزایش برداشت برگ سبز چای در سال جهش تولید
رئیس سازمان چای کشور خبر داد؛ افزایش برداشت برگ سبز چای در سال جهش تولید

جهانساز گفت: پیش‌بینی می‌شود میزان برداشت برگ سبز چای بهاره از باغ‌های چای شمال کشور امسال به بیش از ۱۳۵ هزار تن برسد. به گزارش لاهیج دیلم،حبیب جهانساز، رئیس سازمان چای کشور گفت: امسال وضعیت خرید برگ سبز چای از حیث کمیت و کیفیت از شرایط مناسب‌تری در مقایسه با پارسال است و پیش‌بینی می‌شود میزان برداشت برگ […]

جهانساز گفت: پیش‌بینی می‌شود میزان برداشت برگ سبز چای بهاره از باغ‌های چای شمال کشور امسال به بیش از ۱۳۵ هزار تن برسد.

به گزارش لاهیج دیلم،حبیب جهانساز، رئیس سازمان چای کشور گفت: امسال وضعیت خرید برگ سبز چای از حیث کمیت و کیفیت از شرایط مناسب‌تری در مقایسه با پارسال است و پیش‌بینی می‌شود میزان برداشت برگ سبز چای بهاره از باغ‌های چای گیلان و مازندران امسال به بیش از ۱۳۵ هزار تن برسد.

او  منابع مالی خرید برگ سبز چای بهاره را از محل بودجه سالیانه  ۱۶ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود:در تلاشیم کارخانجات چایسازی گیلان و مازندران هم بتوانند تا پایان برداشت، مابقی قدرالسهم خود از مطالبات چایکاران را به موقع پرداخت کنند.

رئیس سازمان چای کشور ، پرداخت به موقع مطالبات چایکاران از سوی کارخانجات چایسازی را وابسته به تراز تجاری داخلی و خارجی بازار چای اعلام کرد و افزود: اگر بازار چای در داخل کشور رونق بگیرد و واردات نیز کنترل شده باشد تراز تجاری مثبت حاصل می‌شود که این عامل به پرداخت قدالسهم کارخانجات کمک زیادی می‌کند.

حبیب جهانساز،  با بیان اینکه مدیریت واردات با تعیین تعرفه مناسب امکان‌پذیر بوده و تعادل بین واردات و تولید داخلی و در تراز تجاری در نهایت امر به نفع تولیدکنندگان داخلی است ،گفت: حمایت‌های خوب دولت و اقدامات اثربخش سازمان چای کشور شرایط تولید چای داخلی را بهبود بخشیده است.

او لزوم انتقال دانش فنی به چایکاران را در راستای بهره‌وری بیشتر در تولید و برداشت کیفی برگ سبز چای بسیار ضروری دانست و افزود: اجرای طرح بهزراعی باغات چای، روی آوردن به روش‌های نوین آبیاری، مبارزه با آفات و بیماری‌ها و علف‌های هرز گیاهی از جمله مؤلفه‌های مهمی است که به‌دنبال تحقق هر چه بیشتر آن هستیم.

رئیس سازمان چای کشور با بیان اینکه در بسیاری از روستا‌های استان گیلان بیش از ۷۰ تا ۸۰ درصد اقتصاد روستاییان به صنعت چای و تولیدات آن وابسته است، گفت : تولید این محصول بیش از ۲ هزار میلیارد تومان گردش مالی دارد و موجب اشتغالزایی می‌شود بنابراین در صورت حمایت‌های قانونی می‌توان آن را توسعه داد.

حبیب جهانساز، با بیان اینکه برگ سبز چای در ۳ مرحله بهاره، تابستانه و پائیزه برداشت می‌شود، افزود: گیلان و مازندران ۲۵ هزارهکتار باغ چای و ۵۰ هزار خانوار چایکار دارد.

او تصریح کرد: ۹۰ درصد چای کشور درگیلان تولید می‌شود