۳۵۲ شرکت فناور در پارک علم و فناوری گیلان فعالیت می کنند
۳۵۲ شرکت فناور در پارک علم و فناوری گیلان فعالیت می کنند

رئیس پارک علم و فناوری گیلان گفت: هم اکنون ۳۵۲ شرکت و هسته فناور در مجموعه پارک علم و فناوری گیلان مستقر هستند و حدود یک هزار و ۲۰۰ نفر از جمله جوانان متخصص در این واحدهای فناور در حال فعالیت هستند . به گزارش لاهیج دیلم ، علی باستی روز دوشنبه در گفت و گویی افزود: با تاسیس […]

رئیس پارک علم و فناوری گیلان گفت: هم اکنون ۳۵۲ شرکت و هسته فناور در مجموعه پارک علم و فناوری گیلان مستقر هستند و حدود یک هزار و ۲۰۰ نفر از جمله جوانان متخصص در این واحدهای فناور در حال فعالیت هستند .

به گزارش لاهیج دیلم ، علی باستی روز دوشنبه در گفت و گویی افزود: با تاسیس پارک علم و فناوری در این استان از سال ۸۱ تاکنون ۹۸۰ واحد و شرکت فناور در این پارک پذیرش شده است.

وی با بیان اینکه فلسفه پارک علم و فناوری این است که فارغ التحصیلان دانشگاهی با ایده های ناب و خلاق وارد پارک شده و پس از خروج از پارک برای تاسیس شرکت اقدام کنند، عنوان کرد : شرکت های فناور و دانش بنیان با ارزش افزوده که دانش برای آنان ایجاد می کند، در توسعه استان و کشور مهم هستند.

وی با بیان اینکه درآمد واحدهای فناور در سال گذشته حدود ۸۵۰ میلیارد ریال بوده، اضافه کرد: پارسال شرکت های فناور در گیلان ۳۵۲ هزار یورو صادرات داشته اند.

 وی با اشاره به فعالیت ۱۴ مرکز رشد و نوآوری در سطح استان گیلان اظهار داشت: تعدادی از این شرکت ها با دانشگاه مشترک هستند که از حمایت های پارک علم و فناوری بهره می برند.

باستی در ادامه با بیان اینکه سال گذشته اولین مرکز نوآوری صنایع خلاق در گیلان راه اندازی شد، خاطر نشان کرد: در این مرکز از ایده های خلاقانه “صنایع خلاق” در زمینه های مختلف از جمله سینما، تولید محتوی، رسانه، نشر، میراث فرهنگی و هنری ، بازیهای یارانه ای ، فناوری اطلاعات و غیره حمایت می شود.

وی با اشاره به راه اندازی اولین فضای کار اشتراکی در گیلان در سال گذشته بیان داشت : در کسب و کارهای سنتی، آنهایی موفق هستند که وسعت و نیروی انسانی بیشتری داشته باشد اما فضای کار اشتراکی مفهومی جدید در کسب و کارهای نوین است چنانکه در کسب و کارهای نوین ارزشی که هر کسب و کار می‌تواند ایجاد کند، اهمیت دارد.

وی اضافه کرد: بسیاری از افراد علاقه دارند که برای انجام کسب و کارهای نوین ، حداقل فضا و امکاناتی مهیا باشدکه راه اندازی بخش اول فضای کار اشتراکی در این استان نیز در همین راستا انجام شده ضمن اینکه این فضا از امکاناتی از جمله میز و تجهیزات اداری، تلفن، فکس، اینترنت و غیره برخوردار است.

رئیس پارک علم و فناوری گیلان با اشاره به فعالیت صندوق نوآوری و شکوفایی در استان بیان داشت: صندوق پژوهش و فناوری گیلان آذرماه سال گذشته فعال شد اما در تیرماه امسال با حضور دکتر ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری به طور رسمی آغاز به کار کرد.

وی اظهار داشت: صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی گیلان موسسه مالی و اعتباری خصوصی است که ۴۶ درصد سهامداران آن دانشگاه گیلان، پارک علم و فناوری و دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی گیلان هستند و ۵۴ درصد سهام نیز در اختیار شرکت های سرمایه گذاری خصوصی قرار دارد.

باستی خاطر نشان کرد: شناسایی و ارزیابی شرکت های فناور مستقر در پارک برای معرفی به صندوق نوآوری و شکوفایی، ارایه خدمات مشاوره ای به شرکت ها، موسسات و فعالیت های دانش بنیان در خصوص اعطای کمک بلاعوض ، یارانه و تسهیلات کوتاه مدت و بلند مدت و ارایه خدمات ضمانت نامه ای به صورت مستقیم و غیرمستقیم از فعالیت های صندوق نوآوری و شکوفایی است.

رئیس پارک علم و فناوری استان گیلان اضافه کرد: تمامی شرکت ها و موسساتی که از سوی کارگروه ارزیابی و تشخیص و صلاحیت شرکت ها و موسسات دانش بنیان تاییدیه دانش بنیانی برای محصول یا محصولات خود دریافت کنند، مشمول حمایت های صندوق نوآوری و شکوفایی می شوند.

وی در بخش دیگری از این گفت و گو اظهار داشت: پارک های علم و فناوری ، نهادی اجتماعی و جایگاهی برای توسعه نوآوری های دانش محور از طریق مساعدت در تشکیل و تقویت بنگاه های اقتصادی کوچک و متوسط است که بخشی از راهبرد اندیشمندانه و هماهنگ برای توسعه ملی محسوب می شوند.

باستی با بیان اینکه امروز پارک های علمی، تحقیقاتی و فناوری نقش بسیار عمده ای در پیشبرد اقتصاد جهان ایفا می کند،گفت: این مجموعه ها علاوه بر امکان فعالیت شرکت های کوچک و متوسط دانش محور و کارآفرین در یک محیط اقتصادی، بستر لازم را برای انتقال و توسعه فناوری تولید با ارزش افزوده بالا ، جذب سرمایه گذاری خارجی و ورود کارآفرینان و واحدهای صنعتی به بازارهای جهانی را فراهم می کند.

پارک علم و فناوری گیلان بر مبنای مصوبه شورای گسترش آموزش عالی از شهریور ۸۱ فعالیت اجرایی خود را آغاز کرد و پس از دریافت مجوز تاسیس مرکز رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات گیلان “به عنوان اولین ساختار حمایتی” در دی ماه ۱۳۸۱ و تمهید امکانات نرم افزاری و سخت افزاری مرکز رشد، تصویب اساسنامه و تشکیل شورای تخصصی مرکز رشد با پذیرش ۱۴ شرکت در مرحله مقدماتی در پنجم مهرماه ۱۳۸۲ آغاز به کار کرد