آغاز پایش و ثبت وضعیت پل ها و توسعه سامانه مدیریت پل و ابنیه فنی در استان گیلان
آغاز پایش و ثبت وضعیت پل ها و توسعه سامانه مدیریت پل و ابنیه فنی در استان گیلان

مهندس طهماسبی مدیر آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک گیلان گفت: به مناسبت آغاز هفته دولت از ابتدای شهریور ماه ، از شروع بکار بازرسی و پایش وضعیت بیش از ۱۵ دستگاه پل و ابنیه فنی در مدت کمتر از ۱۴ روز، به همراه موقعیت دقیق مکانی، تصاویر مربوطه و شاخص سلامت با بهره‌گیری از سامانه […]

مهندس طهماسبی مدیر آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک گیلان گفت: به مناسبت آغاز هفته دولت از ابتدای شهریور ماه ، از شروع بکار بازرسی و پایش وضعیت بیش از ۱۵ دستگاه پل و ابنیه فنی در مدت کمتر از ۱۴ روز، به همراه موقعیت دقیق مکانی، تصاویر مربوطه و شاخص سلامت با بهره‌گیری از سامانه مدیریت پل و ابنیه فنی کشور (BMS) انجام و در سامانه بارگزاری خواهد شد.

به گزارش لاهیج دیلم به نقل از روابط عمومی آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان گیلان ، این دستاورد را حاصل مشارکت فعال دفاتر تخصصی و بویژه اهتمام اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان در زمینه برداشت اطلاعات دانست و افزود: شبکه زیرساخت راه‌های استان گیلان با برخورداری از پلهای زیاد مستلزم پایش مستمر و بازرسی سیستماتیک دوره ای به منظور برنامه‌ریزی و مدیریت هدفمند منابع مالی و افزایش سطح خدمت‌دهی است.

طهماسبی افزود: ایجاد شناسنامه دار نمودن پلها، امکان ثبت بازرسی های دوره‌ای و ارتباط با سایر سامانه‌های حوزه راهداری از مهمترین قابلیت های این سامانه است که با همکاری و مشارکت اداره کل راهداری وحمل و نقل جاده ای و آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک ایجاد پیاده سازی شده است.

مهندس طهماسبی خاطر نشان کرد: برای اولین بار در سطح استان به‌منظور پایش و ثبت داده‌های زیرساختی شبکه جاده‌ای، نرم‌افزار هوشمند و کاربردی با قابلیت ثبت اطلاعات پل‌ها و ابنیه فنی (با قابلیت ثبت آنلاین و آفلاین داده‌ها)، تصاویر مربوطه و همچنین شاخص‌های اختصاصی (نظیر آسیب سازه‌ای، ایمنی بهره‌برداری و وضعیت هیدرولیکی پل) با همگام‌سازی آنی با سامانه تحت وب GIS طراحی و پیاده‌سازی شده و قابلیت های ویژه‌ای از جمله توسعه مدل های پیش بینی اضمحلال و برآورد خسارات در فاز توسعه برای آن در نظر گرفته شده است.

گفتنی است بازرسی و پایش وضعیت بیش از ۱۵ دستگاه پل و ابنیه فنی انجام شود و مقرر است تا پایان سال جاری علاوه بر ادامه بازرسی های دوره ای و ویژه از ابنیه فنی استراتژیک، تمامی پل‌های استان در سامانه دارای کد یکتا و شناسنامه فنی شوند