به گزارش لاهیج دیلم ، هادی حقشناس روز چهارشنبه در نشست تخصصی بررسی برنامههای منطقه آزاد انزلی پس از ابلاغ قانون توسعه این منطقه اظهار کرد: مهمترین بحث در تحقق توسعه اقتصادی در استان ترانزیت و حمل و نقل کالاست و منطقه آزاد انزلی با این هدف شکل گرفت که در قالب فعال کردن کریدورهای حمل و نقل بتواند کالاهای کشورهای حاشیه دریای خزر، خلیج فارس و سایر کشورهای منطقه را از این مسیر جابه جا کند.
وی اضافه کرد: امروز این امکان فراهم شده از ظرفیت اسکلههای بنادر استان به بهترین نحو برای توسعه اقتصاد دریامحور بهره گرفت و در این میان بندر کاسپین هم از آبخور مناسبی برای پهلوگیری کشتیها برخوردار است و با حداقل هزینهها میتوان لایروبی آن را انجام داد.
وی ادامه داد: با اتصال بندر کاسپین به مسیر ریلی نیز ترانزیت و صادرات کالا تسهیل شد و آینده بسیار روشنی برای منطقه آزاد انزلی پیش بینی میشود.
نماینده عالی دولت در استان با اشاره به بازدید خود از پروژهها و طرحهای در دست اقدام این منطقه عنوان کرد: به نظر می رسد باید مسائلی که منطقه آزاد انزلی با سرزمین اصلی و دستگاههای اجرایی دارد باید حل شود و هرچه زودتر این منطقه به نقطه مطلوب و هدف گذاری انجام شده دست یابد.
وی ادامه داد: با گذشت ۲۰ سال از تاسیس منطقه آزاد انزلی و پشت سرگذاشتن فراز و فرودهای بسیار امروز شاهدیم فعالیتهای مدیران گذشته و حال در این منطقه اثربخش بوده است.
حق شناس تصریح کرد: حدود ۲۴ هزار شغل بدون احتساب اشتغال بندری در شهرک صنعتی حسن رود ایجاد شده که نشان میدهد قانونگذار با این نگاه که قوانین و مقرراتی که در سرزمین اصلی مانع صنعت و تجارت است در این منطقه به حداقل ممکن برسد به درستی این محدوده را برای ایجاد منطقه آزاد انزلی در نظر گرفته است.
وی اضافه کرد: اگر در مقابل تفویض اختیار به دستگاههای اجرایی در منطقه آزاد مقاومت ایجاد نمیشد وضعیت مطلوبتری داشتیم.
وی با بیان اینکه منطقه آزاد انزلی از موقعیت بسیار ممتازی برخوردار است، افزود: به ندرت منطقه ای در کشور وجود دارد که مزایای منطقه آزاد انزلی را داشته باشد چنانکه توانسته منابع انسانی متخصص را داوطلبانه جذب کند زیرا هزینه زندگی در این منطقه بسیار کمتر از سایر نقاط است.
استاندار گیلان اظهار کرد: اگر منطقه آزاد انزلی به هر دلیلی متناسب با انتظارات رشد نکرده و با آنها فاصله دارد ایراد و مشکل در مسئولان استانی است، اگر ما مشکلات را به درستی شناسایی و طرح کرده و به دنبال راه حل برای آنها باشیم و در زمان و مکان درست تصمیمگیری کنیم پروژهها با هزینه کمتری بهره برداری شده و اقتصاد توسعه پیدا می کند.
وی گفت: امروز مشکل کشور تشخیص درست و به موقع اولویتهاست باید تصمیمات سخت را با نظر کارشناسان فنی گرفت تا منابع محدود در اختیار را برای پروژههای حیاتی و مهم مصرف کنیم.
حقشناس تصریح کرد: اگر بندر فاو توانست در کمتر از ۱۰ سال ۱۰۰ میلیون تن ظرفیت ایجاد کند و از طریق این بندر بار مستقیم به صورت ریلی به عراق صادر شود، ما نیز می توانیم در منطقه آزاد انزلی و بندر کاسپین با شناسایی اولویتها، پروژهها را به سرانجام رسانده و بهره مطلوبی از این ظرفیت در راستای توسعه و ارتقاء استان ببریم.
وی گفت: مسئولان استانی باید برای رفع مشکلات منطقه آزاد دغدغهمند باشند زیرا این منطقه پیشران توسعه استان است.
وی ایجاد شهرک صنعتی سوم این منطقه را به عنوان یک شهرک هوشمند با استقرار صنایع پیشرفته بسیار امیدبخش خواند و افزود: اگر اعتقاد به اقتصاد دریا پایه دارید؛ نقطه شروع آن بنادر انزلی کاسپین و آستارا است از اینرو باید مارینای منطقه آزاد و بندرانزلی راه اندازی شود تا توسعه گردشگری دریایی در این استان رقم بخورد.
نماینده عالی دولت در گیلان همچنین خواستار ایجاد رشته دریانوردی در استان و تاسیس دانشکده دریایی در منطقه آزاد انزلی شد.
۲۶ میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی در منطقه آزادانزلی
رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی نیز در این جلسه از تحقق بیش از ۲۶ میلیون دلار سرمایهگذاری خارجی در بخش تولید، تجارت و خدمات خبر داد و اظهار کرد: طی هشت ماه گذشته بیش از ۱۴۰ هزار میلیارد ریال سرمایهگذاری در این منطقه محقق شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۱۲ درصد رشد داشت.
محمد سجاد سیاهکارزاده در این جلسه اظهار کرد: تراز تجاری صادرات تولیدات منطقه، صدور مجدد و واردات مسافری نیز در این منطقه مثبت است.
وی ادامه داد: میزان تولیدات در سرزمین اصلی به لحاظ دلاری نیز در هشت ماه گذشته به ۲۸۲ میلیون دلار رسید در حالی که این رقم در سال گذشته ۲۳۰ میلیون دلار بود.
سیاهکار زاده اضافه کرد: صادرات مجدد از منطقه آزاد انزلی طی هشت ماه گذشته روند کاهشی داشت که دلیل آن افت ترانزیت کالا از کریدور میانی قزاقستان و عدم ترانزیت خودرو از این منطقه بوده است که حل این مشکل نیازمند اقدامات حاکمیتی است.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی اظهار کرد: صادرات از مسیر منطقه آزاد انزلی با افتتاح خط آهن رشت – کاسپین به ۱۳۳ میلیون دلار رسیده است در حالی که پارسال این صادرات ۲۲۴ میلیون دلار بود ضمن آنکه در زمینه صادرات از مسیر منطقه بازاریابی ما هم میتواند موثر باشد.
وی ارزش تولیدات سرزمین اصلی منطقه آزاد انزلی را ۲۷۸ میلیون دلار اعلام کرد و افزود: این روند تا پایان سال به ۴۰۰ میلیون دلار می رسد.
وی گفت: میزان تخلیه و بارگیری کالا در بندر کاسپین هفت درصد و ورود کشتیها به این بندر نیز ۲ درصد کاهش داشته که مربوط به صادرات مجدد است.
سیاهکارزاده تصریح کرد: در هشت ماهه امسال ۱۰ میلیون نفر به منطقه آزاد انزلی سفر کردند که تا پایان سال به ۱۴ میلیون نفر می رسد. در بخش گردشگری خارجی نیز رشد خوبی داشتیم و امسال سه هزار نفر از آنان از منطقه آزاد انزلی بازدید کردند.
وی گفت: امسال برای ۴۲۱ نفر در این منطقه شغل ایجاد شد که تا پایان سال این رقم افزایش می یابد همچنین ۱۲ واحد صنعتی هم فعال شد و ۱۱ واحد صنعتی نیز با رویکرد دانش بنیان فعالیت خود را شروع کرده اند.
وی عنوان کرد: بعد از افتتاح خط آهن رشت کاسپین ۲۸ هزار تن سیمان و ۲۶ هزار تن اوره از این مسیر ترانزیت شده است.
استاندار گیلان در سفر به منطقه آزاد انزلی پس از بازدید از زیرساختهای بندری، حملونقلی، ریلی و سومین شهرک صنعتی در حال احداث و حضور در نشست تخصصی برنامههای منطقه آزاد انزلی پس از ابلاغ قانون توسعه این منطقه از ۳۰ بسته سرمایه گذاری آن به ارزش ۱۵ همت و سامانه های BI و اشتغال رونمایی کرد.
- نویسنده : مهرناز جوانمرد
- منبع خبر : ایرنا