استاندار گیلان: مشکل مدیریت پسماند مالی نیست بلکه مدیریتی است
استاندار گیلان: مشکل مدیریت پسماند مالی نیست بلکه مدیریتی است

استاندار گیلان مشکل ما در مدیریت زباله صرفا بودجه نیست بلکه مدیریتی است گفت: برای حل معضل زباله سراوان به دنبال گفتار درمانی نیستیم. به گزارش لاهیج دیلم ، اسدالله عباسی عصر روز شنبه در جلسه کمیته پسماند در محل دفن زباله در سراوان رشت افزود: متاسفانه همه در این ارتباط رفع مسئولیت می کنیم […]

استاندار گیلان مشکل ما در مدیریت زباله صرفا بودجه نیست بلکه مدیریتی است گفت: برای حل معضل زباله سراوان به دنبال گفتار درمانی نیستیم.

به گزارش لاهیج دیلم ، اسدالله عباسی عصر روز شنبه در جلسه کمیته پسماند در محل دفن زباله در سراوان رشت افزود: متاسفانه همه در این ارتباط رفع مسئولیت می کنیم در حالی که برای رفع معضل زباله همه مسئول هستیم.

وی با اشاره به موضوع مهم تفکیک زباله از مبدا اظهار داشت: از مردم خواهش می کنیم تا با تقکیک زباله از مبدا و صرفه جویی در مصرف زباله کمتری تولید کنند.

استاندار گیلان با بیان اینکه مدیران و کارکنان در ادارات نیز به موضوع تفکیک زباله از مبدا توجه داشته و عمل کنند، افزود: تفکیک زباله از مبدا راحت ترین کاری است که مدیران می توانند از خودشان شروع کنند.

وی با اشاره به شیرابه های محل دفن زباله سراوان رشت و ورود آن به زرجوب و درنهایت به تالاب انزلی خاطر نشان کرد: روزانه در ایام بارانی ۱۵ لیتر بر ثانیه و در روزهای غیربارانی ۶ لیتر بر ثانیه شیرابه به زرجوب و انتها به تالاب انزلی ریخته می شود.

نماینده عالی دولت در استان گیلان با بیان اینکه مردم در منطقه سراوان رشت گرفتار این مشکل هستند، اظهار داشت: مردم این منطقه به جای استفاده از جنگل سرسبز و طبیعت باید در این شرایط سخت زندگی کنند.

وی اظهار داشت: با مردم منطقه صحبت کنید که جایی دیگر برای دفن زباله نداریم، هشت سال در دولت گذشته تصمیم گرفته شد، اما یک حرکت کوچک برای رفع مشکل در محل دفن زباله سراوان رشت نشده است.

استاندار گیلان با بیان اینکه از همین فردا برای رفع مشکل دفن زباله در سراوان رشت حرکت جهادی باید صورت گیرد تاکید کرد: هر چه در توان دارید به کار گیرید، صاحبان اندیشه و ایده را برای رفع مشکل فراخوان دهید.

وی افزود: به دنبال پهنه و گزینه های دیگری برای دفن زباله نباشیم تا دردسرهای دیگر پیش نیاید.

استاندار گیلان با تاکید بر اینکه مشکلات را می توان مرتفع کرد، بیان داشت: برای سرعت بخشیدن خدمت به مردم هیچ سدی نباید باشد.

عباسی با بیان اینکه دلم برای استانم گیلان می سوزد، اظهار داشت: حق گیلان این نیست که فقر بیداد کند.

نماینده عالی دولت در استان گیلان افزود: ما میراث دار مدیرانی هستیم که یک میلیون تن زباله در این مکان به ارث گذاشتند و هیچ راهی برای برون رفت انجام نداده و فرار به جلو داشتند.

وی اظهار داشت: به دنبال گفتار درمانی نیستیم، کاری برای رفع مشکل دفن زباله سراوان رشت نشده، اگر اقدامی صورت گرفت اعلام کنند.

استاندار گیلان گفت: دلیل اینکه امروز در این مکان جلسه را برگزار کرده ام نه اینکه قبلا این محل را ندیده بودم، بلکه باید دست به دست هم بدهیم به معنی واقعی جهادی غصه این مشکل را از دل بیرون ببریم.

دفن روزانه ١٠ تن نان و ۱۵ تن برنج در سراوان رشت

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان نیز در این جلسه در سخنانی گفت: روزانه ۱۰ تن نان و ۱۵ تن برنج وارد محل دفن زباله سراوان رشت می شود که غذای ۱۴۳ هزار نفر در روز است.

زمانی اظهار داشت: اولین قدم در موضوع مدیریت پسماند اجرای حداکثری برنامه های تفکیک از مبدا است.

وی با بیان اینکه برنامه های تفکیک زباله از مبدا را باید جدی بگیریم، اضافه کرد: افزایش ظرفیت و راندمان کارخانه کودآلی نیز باید مورد توجه باشد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گیلان گفت: محل دفن زباله سراوان رشت از سال ۱۳۶۲ ابتدا فقط به مدت سه ماه بعد به صورت دایمی تبدیل به بزرگترین جایگاه دفن زباله شمال کشور شد.

به گزارش لاهیج دیلم ، محل دفن زباله رشت کوهستانی از زباله به ارتفاع ۹۲ متر یک میلیون تن زباله از گذشته انباشته است و روزانه نیز نزدیک هزار تن زباله وارد این منطقه می شود/ایرنا