افزایش خانوارهای فعال در حوزه نوغانداری کشور
افزایش خانوارهای فعال در حوزه نوغانداری کشور

رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور از افزایش خانوارهای فعال در حوزه نوغانداری از ۱۷هزار و ۵۰۰خانواره به ۲۵هزار خانوار خبر داد. به گزارش لاهیج دیلم، عدیل سروی زرگری با بیان اینکه برای نخستین بار پس از ۲ دهه پرورش پاییزه کرم ابریشم در ۱۰استان کشور در حال انجام است، گفت: ۳۰۰جعبه تخم نوغان تفریخ شده برای […]

رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور از افزایش خانوارهای فعال در حوزه نوغانداری از ۱۷هزار و ۵۰۰خانواره به ۲۵هزار خانوار خبر داد.

به گزارش لاهیج دیلم، عدیل سروی زرگری با بیان اینکه برای نخستین بار پس از ۲ دهه پرورش پاییزه کرم ابریشم در ۱۰استان کشور در حال انجام است، گفت: ۳۰۰جعبه تخم نوغان تفریخ شده برای پرورش کرم ابریشم در استانهای گیلان، مازندران، گلستان، خراسان رضوی، خراسان شمالی، اصفهان، چهارمحال و بختیاری و کرمانشاه، تهران و زنجان توزیع شده است.

وی افزود: پیش بینی می شود،۲۵۰ نوغاندار تا دو هفته آینده پرورش کرم ابریشم را به پایان برسانند.

رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور خاطرنشان کرد: سهم نوغانداران گیلانی از پرورش پاییزه کرم ابریشم ۱۰۰جعبه تخم نوغان تفریخ شده بود که بین ۸۰نوغاندار منتخب گیلانی توزیع شد.

سروی زرگری با اشاره به تشکیل کمیته فنی متشکل از کارشناسان ۱۰ استان و کارشناسان نوغانداری کشور برای نظارت بر پرورش پاییزه گفت: برای پرورش پاییزه کرم ابریشم در این استانها شرایط آب و هوایی و شرایط پرورش لحاظ شده است.

وی با اشاره به استقبال خوب نوغانداران برای تولید بیشتر افزود: امسال نوغانداران هزار و ۴۰۰تن پیله تر کرم ابریشم تولید کردند که بالاترین میزان تولید در ۱۰سال گذشته بود.

رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور با اعلام اینکه میزان اتکا به تولید داخل، امسال از ۲۸درصد به ۴۲ درصد افزایش یافته است، گفت: افزایش ۵۵درصدی توزیع تخم نوغان، افزایش خانوارهای فعال در این حوزه از ۱۷هزار و ۵۰۰خانواره به ۲۵ هزار خانوار و افزایش استان های پرورش دهنده کرم ابریشم از ۲۲ استان به ۳۱ استان از دلایل افزایش تولید و رونق این صنعت در کشور است.

وی با اشاره به اینکه ۴۱ درصد پیله ترابریشم ایران در گیلان تولید می شود، گفت: پرورش پیله ابریشم متناسب با شرایط آب هوایی هر استان از اوایل فروردین هر سال آغاز می شود و پس از یک دوره ۴۵ روزه پیله های تر ابریشم برداشت و برای تولید نخ به کارگاه های ابریشم کشی منتقل می شود