افزون بر ۱۳۱ هزار تن برگ سبز چای در کشور خرید تضمینی شد
افزون بر ۱۳۱ هزار تن برگ سبز چای در کشور خرید تضمینی شد

رئیس سازمان چای کشور از پایان خرید تضمینی برگ سبز چای در استان های گیلان و مازندران خبر داد و گفت: در سال جاری ۱۳۱ هزار و ۷۸۰ تن برگ سبز چای خریداری شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴ درصد افزایش داشته است. به گزارش لاهیج دیلم ،حبیب جهانساز روز جمعه در گفت و […]

رئیس سازمان چای کشور از پایان خرید تضمینی برگ سبز چای در استان های گیلان و مازندران خبر داد و گفت: در سال جاری ۱۳۱ هزار و ۷۸۰ تن برگ سبز چای خریداری شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴ درصد افزایش داشته است.

به گزارش لاهیج دیلم ،حبیب جهانساز روز جمعه در گفت و گویی اظهار داشت: از این میزان برگ سبز خریداری شده ۶۰ هزار و ۷۰۲ تن معادل ۴۶ درصد درجه یک و ۷۱ هزار و ۷۹ تن معادل ۵۴ درصد برگ سبز درجه دو است.

وی ارزش ریالی برگ سبز خریداری شده را ۵۱۳ میلیارد و ۷۸۶ میلیون تومان عنوان کرد و افزود: تاکنون مبلغ ۴۲۶ میلیارد و ۷۳۵ میلیون تومان معادل ۸۳ درصد از مطالبات کشاورزان چایکار استانهای گیلان و مازندران بابت خرید تضمینی برگ سبز چای به حساب آنها پرداخت گردیده است.

رئیس سازمان چای کشور گفت: از این حجم برگ سبز خریداری شده بیش از ۲۹ هزار و ۶۵۰ تن چای خشک استحصال شده است.

وی خاطر نشان کرد: تاخیر در آغاز چین بهاره به دلیل شرایط آب وهوایی گرمای شدید در زمان چین دوم و مشکلات ناشی از شیوع کرونا در کار کشاورزان وقفه ایجاد کرد اما با حمایت های صورت گرفته و عزم چایکاران شاهد افزایش تولید نسبت به سال گذشته هستیم.

 در سال گذشته از ۱۲۶ هزار و ۷۵۰ تن برگ سبز چای خریداری شده از چایکاران ۲۸ هزار و ۵۰۰ تن چای خشک استحصال گردید.

خرید تضمینی هر کیلوگرم برگ سبز چای درجه یک امسال چهار هزار و ۶۰۰ تومان و هر کیلوگرم برگ سبز چای درجه ۲ نیز سه هزار و ۳۰۰ تومان تعیین شده بود.

 برداشت برگ سبز چای به طور معمول در سه مرحله بهاره، تابستانه و پاییزه انجام می شود.

استان های گیلان و مازندران بیش از ۵۰ هزار خانوار چایکار و حدود ۲۸ هزار هکتار باغ چای دارد در این میان ۹۰ درصد باغات چای در استان گیلان و ۱۰ درصد در استان مازندران قرار دارد