بارش شدید تابستانی به شالیزارهای گیلان خسارت زد
بارش شدید تابستانی به شالیزارهای گیلان خسارت زد

بارش شدید باران در دومین ماه تابستان زمان آمادگی برای برداشت برنج ، به شالیزارهای گیلان خسارت شدیدی زد. به گزارش لاهیج دیلم ،طی ۲۴ ساعت در برخی نقاط گیلان قریب ۴۰۰ میلی متر  باران بارید و موجب آبگرفتگی مزارع برنج و معابر روستایی و شهری شد. بر اساس پیش بینی ها بارندگی تا پایان هفته ادامه […]

بارش شدید باران در دومین ماه تابستان زمان آمادگی برای برداشت برنج ، به شالیزارهای گیلان خسارت شدیدی زد.

به گزارش لاهیج دیلم ،طی ۲۴ ساعت در برخی نقاط گیلان قریب ۴۰۰ میلی متر  باران بارید و موجب آبگرفتگی مزارع برنج و معابر روستایی و شهری شد. بر اساس پیش بینی ها بارندگی تا پایان هفته ادامه دارد.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی گیلان روز چهارشنبه در این باره به ایرنا گفت: خسارت شالیزارهای استان در بارندگی های اخیر در دست بررسی است.

ابراهیم اکبر زاده  اظهار داشت: با توجه به اینکه بارندگی ها در استان گیلان ادامه دارد از کشاورزان شالیکار درخواست می شود که به توصیه های فنی برای کاهش میزان خسارات احتمالی توجه داشته باشند.

وی با بیان اینکه بارش باران و ناپایداری‌های جوی از جمله پدیده‌های معمول گیلان به شمار می‌ آید خاطرنشان کرد: کشاورزان باید تمهیدات لازم را از قبل اتخاذ کنند و باز کردن دهنه خروجی کرتها و خارج کردن آب‌ های ناشی از بارندگی برای جلوگیری از خسارت احتمالی در مزارع ورس کرده، توصیه می‌شود.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی گیلان افزود: جلوگیری از ماندن آب در مزارع با هدف به حداقل رساندن پوسیدگی لایه‌ های خوابیده برنج در مزارع نیز از جمله اقداماتی است که باید توسط شالیکاران انجام شود.

استان گیلان دارای ۲۳۸ هزار هکتار شالیزار است که هر سال از تبدیل یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن شلتوک برداشتی آنها، حدود ۷۵۰ تا ۸۵۰ هزار تن برنج سفید به دست می آید.  

گیلان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و باکیفیت برنج در کشور است که با ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری، رتبه اول کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و رتبه دوم تولید برنج را به خود اختصاص داده است