بارندگی ها، شالیزارهای خشکیده شرق و غرب گیلان را نجات داد
بارندگی ها، شالیزارهای خشکیده شرق و غرب گیلان را نجات داد

کارشناس اداره کل هواشناسی گیلان گفت: بارش های بهنگامی که از روز گذشته در استان آغاز شده ، موجب نجات شالیزارهای خشکیده شرق و غرب گیلان شد. به گزارش لاهیج دیلم ،سمانه نگاه روز دوشنبه در گفت وگویی افزود: با وجود بارش‌های مناسب پاییز و زمستان در استان، با کاهش بارش در خردادماه امسال مواجه […]

کارشناس اداره کل هواشناسی گیلان گفت: بارش های بهنگامی که از روز گذشته در استان آغاز شده ، موجب نجات شالیزارهای خشکیده شرق و غرب گیلان شد.

به گزارش لاهیج دیلم ،سمانه نگاه روز دوشنبه در گفت وگویی افزود: با وجود بارش‌های مناسب پاییز و زمستان در استان، با کاهش بارش در خردادماه امسال مواجه شدیم.

وی با بیان اینکه کاهش بارش ۷۸ درصدی خردادماه، نکته منفی در بیلان آبی استان بود، تصریح کرد: بدلیل کاهش این بارش‌ها، بخش‌هایی از شالیزارهای شرق و غرب استان که به طور عمده توسط میراب‌های بومی منطقه، افراد محلی و از منابع آبی داخلی استان از جمله رودخانه‌ها، کانال‌ها و انهار سنتی، مدیریت و آبیاری می‌شوند؛ با چالش‌های ناشی از فقدان بارش و خشکیدگی مواجه بودند.

دانش آموخته دکترای هواشناسی خاطرنشان کرد: حاکمیت ترسالی در حوضه آبریز سفیدرود، ثبت رکوردهای بارشی و آورد مناسب برای سد سفیدرود دغدغه تأمین آب را برای حدود ۷۰ درصد از شالیزارهای استان برطرف کرده بود اما حدود ۳۰ درصد از مزارع برنج استان در خارج از شبکه توزیع آب سد سفیدرود قرار دارند که بارش‌های مؤثر و بهنگام اخیر، نقش مهمی در تأمین آب مورد نیاز آنها دارند.

به گفته نگاه؛ بارش‌های مناسبی که از روز گذشته آغاز شده و تداوم دارد موجب نجات شالیزارهای خشکیده شرق و غرب گیلان می‌شود.

بر اساس گزارش اداره کل هواشناسی گیلان؛ طی ۲۴ ساعت گذشته (از ساعت ۱۰ و ۳۰ دقیقه دیروز تا ساعت ۱۰ و ۳۰ دقیقه امروز)؛ بیشترین بارش باران مربوط به لاهیجان با ۹۳ میلیمتر بوده و در شهرهای رودسر ۸۶ میلیمتر، رشت ۸۴ میلیمتر، انزلی ۷۰ میلیمتر و فومن ۶۴ میلیمتر باران باریده و در منجیل و رودبار کمتر از یک میلیمتر بارش ثبت شده است.

آسمان امروز در گیلان ابری و مه آلود، بارندگی و وزش باد و رعد و برق (پاره‌ای نقاط شدید / ‏‬خیلی شدید، بویژه نواحی مرکزی و شرقی) مناطق مستعد تگرگ پیش بینی شده و این شرایط تا اوایل فردا (سه شنبه) ادامه دارد.

سد سفیدرود آب مورد نیاز ۱۷۱ هزار هکتار از ۲۳۸ هزار هکتار شالیزارهای گیلان را تأمین می‌کند؛ بر این اساس آب بقیه شالیزارهای استان از محل رودخانه‌ها، آب‌بندان‌ها و چاه‌های موجود در استان تامین می‌شود.

سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن شلتوک از اراضی شالیزاری گیلان برداشت می‌شود. این استان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و باکیفیت برنج در کشور است که با ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری، رتبه اول کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و همچنین رتبه دوم تولید برنج را به خود اختصاص داده است