برنامه جامع مدیریت تالاب امیرکلایه لاهیجان تدوین می‌شود
برنامه جامع مدیریت تالاب امیرکلایه لاهیجان تدوین می‌شود

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان گفت: اولین برنامه مدیریت تالاب های استان برای تالاب بین المللی امیر کلایه لاهیجان با حضور ذینفعان تدوین می شود. به گزارش لاهیج دیلم به نقل از ایرنا ،منصور سربازی عصر یکشنبه در حاشیه برگزاری دومین کارگاه تحلیل ذینفعان تالاب امیرکلایه لاهیجان افزود: برنامه مدیریت تالاب امیرکلایه لاهیجان بعد […]

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان گفت: اولین برنامه مدیریت تالاب های استان برای تالاب بین المللی امیر کلایه لاهیجان با حضور ذینفعان تدوین می شود.

به گزارش لاهیج دیلم به نقل از ایرنا ،منصور سربازی عصر یکشنبه در حاشیه برگزاری دومین کارگاه تحلیل ذینفعان تالاب امیرکلایه لاهیجان افزود: برنامه مدیریت تالاب امیرکلایه لاهیجان بعد از برگزاری چهار کارگاه از گروه های ذینفعان تدوین می شود که اجرای آن نیازمند پشتیبانی قوی از سوی مقامات خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: در نهایت براساس نظرات گروه های کاری و براساس جمع بندی نظرات، چشم اندازها و هدف نهایی طرح مدیریت تالاب بین المللی  امیر کلایه تدوین خواهد شد که  اگر از این برنامه ها حمایت نشود، اقدامات نامتوازن گروه های ذیربط به پیشرفت کار و دستیابی به اهداف برنامه لطمه می زند و برای تدارک چنین پشتیبانی لازم است که برنامه ها به تایید و امضای مقامات عالی استان از جمله استاندار و مقامات ملی برسد و برای اجرا به دستگاه های مربوطه ابلاغ شود.

سربازی اظهار داشت: هدف برنامه مدیریت زیست بوم تالاب ها گذر از شرایط کنونی و رسیدن آن به شرایط مطلوب در آینده است که این برنامه ها چارچوبی را برای تصمیم گیری های مدیریتی و اجرایی فراهم می کند و فرایند تدوین برنامه مدیریت بصورت مشارکتی با حضور مردم ، نهادهای تحت تاثیر این مدیریت و یا اثر گذار بر آن  برگزار شده است.

معاون اداره کل محیط زیست گیلان  تاکید کرد: تدوین برنامه مدیریت زیست بومی تالاب امیرکلایه در دستور بوده و مسئولیت اجرای آن به مشاور محول شده که با توجه به مشارکتی بودن فرایند تدوین برنامه و لزوم جذب نظرات ذینفعان در گام های مختلف این فرایند در بازه زمانی یک سال برای تدوین برنامه پیش بینی شده است .

به گفته سربازی ، در این مدت حداقل چهار کارگاه مشورتی یک یا دو روزه با حضور ذینفعان تالاب امیر کلایه و چند نشست کارشناسی برنامه ریزی می شود که کارگاه آغازین که در مرداد سال جاری برگزار شد؛ شامل تحلیل ذینفعان و دست اندرکاران تالاب و کارگاه دوم  که در روزهای چهاردهم و پانزدهم مهر ماه جاری برگزار شده، شامل تحلیل مشکلات و تهیه پیش نویس اولیه برنامه مدیریت است و  کارگاه بعدی نهایی سازی تعیین ساختار سازمانی و برنامه و پایش تالاب را پیگیری خواهد کرد.

تالاب بین المللی امیرکلایه با مساحت یک هزار و ۲۳۰هکتار مساحت در سال ۱۳۴۹ به عنوان منطقه حفاظت شده در شورای عالی محیط زیست کشور تصویب و با توجه به جاذبه‌ها و ویژگی‌های اکولوژیکی ‌آن، در سال ۱۳۵۴ در فهرست ۱۹ تالاب ایران ثبت بین المللی شد. تالاب بین المللی امیرکلایه در فاصله ۳۶ کیلومتری شمال شرقی لاهیجان و بین شهرهای لنگرود، لاهیجان و بندرکیاشهر قرار دارد.

شهرستان لاهیجان در ۴۰ کیلومتری شرق مرکز استان گیلان واقع است.