بناهای تاریخی گیلان نیازمند مرمت و گیاه زدایی هستند
بناهای تاریخی گیلان نیازمند مرمت و گیاه زدایی هستند

معاون میراث‌ فرهنگی اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان گفت: بناهای تاریخی استان به‌ دلیل شرایط اقلیمی و رطوبت بالا هر ساله نیازمند مرمت و گیاه‌زدایی هستند. به گزارش لاهیج دیلم ، ولی جهانی روز چهارشنبه در گفت و گویی افزود: بر همین اساس طی یکسال اخیر ۵۰ بنای تاریخی گیلان محوطه‌سازی و مرمت شدند.   وی […]

معاون میراث‌ فرهنگی اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان گفت: بناهای تاریخی استان به‌ دلیل شرایط اقلیمی و رطوبت بالا هر ساله نیازمند مرمت و گیاه‌زدایی هستند.

به گزارش لاهیج دیلم ، ولی جهانی روز چهارشنبه در گفت و گویی افزود: بر همین اساس طی یکسال اخیر ۵۰ بنای تاریخی گیلان محوطه‌سازی و مرمت شدند.  

وی ادامه داد: این اداره کل در راستای حفاظت و صیانت از آثار تاریخی هرساله از محل اعتبارات استانی و ملی و نیز از طریق مشارکت‌های مردمی اقدام به فضاسازی، مرمت و بازسازی بناهای تاریخی می کند.

وی اظهار داشت: مسجد مستوفی رشت، ساختمان قدیری، بقعه خیوی آستارا، حمام کسما، پل تاریخی گوراب صومعه‌سرا، خانه‌های تاریخی ماسوله، هتل گل‌سنگ انزلی، حمام تاریخی لاهیجان، سردرب ورودی ساختمان صادقی، سنگ فرش نمودن میدان چهارپادشاه به قیام، محوطه سازی پل خشتی لنگرود و … از مهم‌ترین بناهایی هستند که مرمت و ساماندهی شده اند.

جهانی یادآور شد: گیلان با دارا بودن بالغ بر سه هزار اثر تاریخی که یک هزار و ۱۷۳ مورد آن در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است جزو استان‌های پیشرو در زمینه تهیه نقشه باستان‌شناسی است و تا کنون اطلس باستان‌شناسی شهرستان‌های آستارا، تالش، رضوانشهر، رودسر، املش و بخشی از شهرستان رودبار تهیه شده و مابقی شهرستان‌ها نیز در دست اقدام است.

استان گیلان پس از استان های قزوین، کرمانشاه و لرستان با دارا بودن یک هزار و ۱۷۳ اثر ثبتی در فهرست آثار ملی، چهارمین استان در سطح کشور به لحاظ تراکم بالای آثار تاریخی است