تعزیه دیلمان از قدیمی‌ترین تعزیه‌ها در گیلان
تعزیه دیلمان از قدیمی‌ترین تعزیه‌ها در گیلان

باستان شناس گیلانی تعزیه دیلمان، چهل‌منبر لاهیجان، کرنازنی رودسر، کرپ‌زنی، تعزیه سنتی ضیابر، علم‌بندان ماسوله، مراسم «زاره زاره» در غرب استان، علم‌واچینی و طشت‌گذاری را از جمله آیین‌های بومی و محلی ماه محرم در گیلان عنوان کرد و گفت: منطقه دیلمان و سیاهکل خواستگاه آل بویه بوده لذا تعزیه دیلمان از قدیمی‌ترین تعزیه‌ها در استان […]

باستان شناس گیلانی تعزیه دیلمان، چهل‌منبر لاهیجان، کرنازنی رودسر، کرپ‌زنی، تعزیه سنتی ضیابر، علم‌بندان ماسوله، مراسم «زاره زاره» در غرب استان، علم‌واچینی و طشت‌گذاری را از جمله آیین‌های بومی و محلی ماه محرم در گیلان عنوان کرد و گفت: منطقه دیلمان و سیاهکل خواستگاه آل بویه بوده لذا تعزیه دیلمان از قدیمی‌ترین تعزیه‌ها در استان است که در روستای «کوه‌پس» برپا می‌شود.

به گزارش لاهیج دیلم ، میثم نواییان، باستان شناس و مدیر موزه رشت در گفت‌وگویی، با بیان اینکه آیین‌های عاشورایی کهن‌الگوهای ایرانیان هستند که همواره با شور و استقبال برپا می‌شوند، اظهار کرد: تعزیه در گیلان قدمت تاریخی و کهن دارد، ریشه آن به حکومت آل بویه برمی‌گردد که برای نخستین بار در قرن سوم در منطقه بغداد اقدام به تعزیه خوانی کردند و اولین بار مراسم‌های عزاداری امام حسین(ع) را برپا نمودند.

وی افزود: با رجوع به تاریخ گیلان می‌خوانیم اولین آیین‌های تعزیه همزمان با دهه اول محرم، با محوریت بانوان بوده که به صورت خانگی با موضوع حضرت رقیه(س)، حضرت سکینه(س) و حضرت زینب(س) برگزار می‌شده است و فقط بانوان اجازه حضور و شرکت داشتند.

این پژوهشگر گیلانی تعزیه دیلمان، چهل‌منبر لاهیجان، کرنازنی رودسر، کرپ‌زنی، تعزیه سنتی ضیابر، علم‌بندان ماسوله، مراسم «زاره زاره» در غرب استان، علم‌واچینی و طشت‌گذاری را از جمله آیین‌های بومی و محلی ماه محرم در گیلان عنوان کرد و گفت: منطقه دیلمان و سیاهکل خواستگاه آل بویه بوده لذا تعزیه دیلمان از قدیمی‌ترین تعزیه‌ها در استان بوده و اولین آیین عاشورایی است که در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت رسیده و اکنون در روستای «کوه‌پس» برپا می‌شود.

وی ادامه داد: یکی دیگر از تعزیه‌های شاخص در گیلان، تعزیه امامزاده هاشم و آقاسید جلال‌الدین اشرف است که محلی و بومی هستند و همواره با استقبال عزاداران حسینی برگزار می‌شود.

نواییان افزود: جالب آن است که در برگزاری هر کدام از آیین‌های عاشورایی گیلان، زبان محلی جایگاه ویژه‌ای دارد لذا تعزیه و مرثیه گیلکی در گیلان مرسوم است و مرثیه‌های تالشی در گیلان همواره با سوز و گداز خوانده می‌شود.

مدیر موزه رشت تصریح کرد: در گیلان همزمان با نخستین روزهای ماه محرم که مقارن با آغاز سال قمری است، آداب گردگیری و شستشوی مساجد مرسوم است؛ در قدیم که مصالح مساجد بومی بود حتی آیین «گِل مالی» هم رواج داشت.

این پژوهشگر گیلانی با اشاره به پتانسیل گردشگری مذهبی در استان گفت: با توجه به شرایط خاص و آیین‌های عاشورایی که در گیلان وجود دارد، باید از این ظرفیت برای رونق گردشگری مذهبی و برای جذب گردشگران استفاده کنیم.

این باستان شناس گیلانی یادآور شد: کتاب «تعزیه در گیلان» تالیف فرامرز طالبی و عزت‌اله صمصام از انتشارات ایلیا به چگونگی و تاریخچه تعزیه در مناطق مختلف گیلان پرداخته است که علاقمندان می‌توانند با مطالعه این کتاب، بیشتر با آیین‌های عاشورایی گیلان آشنا شوند