تقویت روابط فرهنگی و اجتماعی موجب کاهش ریسک‌های تجاری می‌شود
تقویت روابط فرهنگی و اجتماعی موجب کاهش ریسک‌های تجاری می‌شود

مدیرکل سرمایه‌گذاری استانداری گیلان گفت : تقویت روابط فرهنگی و اجتماعی بین کشورها موجب توسعه روابط پایدار و کاهش ریسک‌های تجاری و اقتصادی می‌شود. به گزارش لاهیج دیلم ،دکتر یونس رنجکش در وبینار بررسی روابط تجاری، اقتصادی و فرهنگی استان‌های آستراخان روسیه و گیلان افزود : باید تلاش شود تا با شناخت اشتراکات فرهنگی و اجتماعی بین […]

مدیرکل سرمایه‌گذاری استانداری گیلان گفت : تقویت روابط فرهنگی و اجتماعی بین کشورها موجب توسعه روابط پایدار و کاهش ریسک‌های تجاری و اقتصادی می‌شود.

به گزارش لاهیج دیلم ،دکتر یونس رنجکش در وبینار بررسی روابط تجاری، اقتصادی و فرهنگی استان‌های آستراخان روسیه و گیلان افزود : باید تلاش شود تا با شناخت اشتراکات فرهنگی و اجتماعی بین ملت‌ها بویژه کشورهای همسایه و تقویت و نزدیکی مناسبات بین آن‌ها زمینه‌های گسترش این روابط را بر اساس منافع مشترک بویژه در زمینه تجارت و اقتصاد فراهم کرد.

وی اظهار کرد: با توجه به وجود تاریخ روابط تجاری و اشتراکات فرهنگی بین دواستان آستراخان روسیه و استان گیلان، بازشناسی این اشتراکات موجب تقویت بنیان‌های روابط اقتصادی و تجاری خواهد شد.

وی در این وبینار که با حضور جمعی از فعالان تجاری ، اقتصادی و فرهنگی استان گیلان و سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در آستراخان روسیه در پژوهشکده گیلان شناسی برگزار شد، خواستار بهره‌مندی از تجربیات و ظرفیت‌های موجود دو استان در گسترش مناسبات تجاری و اقتصادی با محوریت اشتراکات فرهنگی شد.

وی اظهار داشت: فرهنگ اهمیت‌محوری در توسعه روابط با توجه به نقش زیربنایی آن بین کشورهای همسایه دارد و در صورت شناخت اشتراکات فرهنگی و اجتماعی کشورها می‌توانیم در توسعه سایر روابط دیپلماتیک نیز بهتر عمل کنیم.

رنجکش در این وبینار که از سوی پژوهشکده گیلان‌شناسی با محوریت ساخت مستند خاکستر و دریا با موضوع بررسی روابط تاریخی گیلان و آستراخان روسیه انجام شد، افزود : ساخت این‌گونه برنامه‌های فرهنگی و حضور فعالان فرهنگی و هنری در عرصه دیپلماسی عمومی می‌توانند تسهیل کننده روابط دیپلماتیک با توجه به آشنایی با اشتراکات فرهنگی، اجتماعی و قومی شود.

به گفته وی، هر گونه ارتباط و برقراری روابط دیپلماتیک با اهداف مختلف می بايست بهره‌مند با پیوست‌های فرهنگی باشد و در این میان نقش فعالان فرهنگی و هنری بسیار حائز اهمیت است.

مدیرکل دفتر جذب و حمایت سرمایه گذاری استانداری گیلان یادآور شد :ظرفیت‌های فرهنگی بسیار خوبی با توجه به سرمایه‌های فرهنگی ملی در استان گیلان وجود دارد که همکاری‌ها و همراهی‌ها و ترسیم چشم‌انداز توسعه بر مبنای منافع ملی و بهره‌مندی از این ظرفیت‌ها می‌تواند موجب تقویت نقش‌آفرینی‌های آنها در نزدیکی ملت‌ها از طریق دیپلماسی فرهنگی شود.

وی گفت : برای گسترش فعالیت‌های تجاری و کسب بازارهای خارجی برای مصرف کالاهای ایرانی می‌بایست با شناخت از آداب و فرهنگ ملت‌ها و نزدیک شدن به ذائقه آن‌ها زمینه‌های حضور پایدار در این بازارها را فراهم کرد و این مهم تنها از طریق گسترش و تقویت روابط فرهنگی و اشتراکات ملت‌ها بویژه همسایگان امکان‌پذیر است.

وی افزود : اگر کالاهای تولیدی تجار بتواند ذائقه همسایگان را تامین کند آنگاه پایداری داد و ستدها بیشتر و بازارها نیز پایدارتر خواهد بود.

در این وبینار هریک از شرکت‌کنندگان سخنانی را در خصوص اهمیت روابط گیلان و استراخان روسیه و توجه به تسهیل در صادرات کالا و پررنگ‌ترکردن تجارت بین دو استان و چگونگی بهره‌مندی از ظرفیت‌های موجود بویژه استفاده از توانمندی‌های فرهنگی و هنرمندان تاکید کردند.