جشنواره بین المللی قصه گویی در گیلان فراخوان داد
جشنواره بین المللی قصه گویی در گیلان فراخوان داد

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گیلان از علاقمندان به قصه گویی برای شرکت در بیست‌ و دومین جشنواره‌ بین‌ المللی قصه‌گویی دعوت کرد. به گزارش لاهیج دیلم ، اسفندیار ضیائی روز یکشنبه در گفت و گویی اظهار داشت: فراخوان بیست و دومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی با شعار (آینده ساختنی است) از سوی کانون پرورش فکری […]

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گیلان از علاقمندان به قصه گویی برای شرکت در بیست‌ و دومین جشنواره‌ بین‌ المللی قصه‌گویی دعوت کرد.

به گزارش لاهیج دیلم ، اسفندیار ضیائی روز یکشنبه در گفت و گویی اظهار داشت: فراخوان بیست و دومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی با شعار (آینده ساختنی است) از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شده که علاقمندان در استان گیلان نیز می توانند با ارایه آثار در این جشنواره شرکت کنند.

وی با اشاره به برگزاری این جشنواره در دو بخش قصه گویی صحنه‌ای و ۹۰ ثانیه‌ای افزود: بخش صحنه‌ای شامل مسابقه ملی و بین‌الملل است که شرکت‌کنندگان بخش مسابقه ملی دختران و پسران (نوجوانان ۱۲ تا ۱۸ سال)، زنان و مردان (۱۸ سال به بالا) و مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‎ها را شامل می شود.

وی خاطر نشان کرد: در بخش مسابقه بین‌الملل نیز برگزیدگان ۲۱ دوره گذشته جشنواره قصه‌گویی در مراحل منطقه‌ای، ملی و بین الملل و قصه گویان و مجریان دارای سابقه اجرا در رسانه ملی و تئاتر کشور به همراه داوطلبان سایر کشورها می‌توانند، شرکت کنند.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گیلان بیان داشت: بخشی از شیوه‌های قصه‌گویی صحنه‌ای شامل کلاسیک (سنتی)، قصه‌هایی از روزگاران کهن، تاریخ، سنت‌ها، مذهب، آداب، قهرمانی‌ها و… از منابع شفاهی یا کتبی است که بدون ابزار اجرا می‌شود.

وی اضافه کرد: بخش دیگری از قصه‌گویی صحنه‌ای در این جشنواره به قصه‌گویی مدرن (نوآورانه) اختصاص یافته و دبیرخانه جشنواره توضیح داده که این بخش شامل قصه‌هاییست که به صورت گفت‌وگو، ترانه، آواز با موسیقی یا بدون آن، با تصویر و سایر ابزارهای خلاق از منابع شفاهی یا کتبی انتخاب و اجرا می شود.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان اظهار داشت: علاقه‌مندان برای شرکت در بخش صحنه‌ای تا ۱۷ شهریور ماه سال جاری فرصت دارند تا برای ثبت‌نام و بارگذاری فیلم قصه‌های خود به پایگاه اینترنتی جشنواره به نشانی www.kanoonfest.ir مراجعه کنند.

وی بیان داشت: علاقمندان در استان گیلان برای شرکت در این جشنواره در بخش قصه‌های ۹۰ ثانیه‌ای در تمام گروهای سنی می‌توانند با موضوع (قصه زندگی من) در فیلمی به مدت ۹۰ ثانیه، امیدها، شادی‌ها و آرزوهای زندگی خود را به شیوه‌ای مستند گونه روایت کنند،

وی با بیان اینکه زمان بارگذاری فیلم قصه ها (در بخش قصه های ۹۰ ثانیه ای) تا دهم مهرماه امسال است، تصریح کرد: روایت قصه از زبان یک راوی، ارسال فیلم در قالب mp۴ و حجم حداکثر ۴۰۰ مگابایت و تصویربرداری با استفاده از دوربین و موبایل به صورت افقی و دارای صدای مطلوب از شرایط بخش قصه‌گویی ۹۰ ثانیه اعلام شده است.

ضیائی اضافه کرد: ایجاد زمینه برای ارتقای دانش نظری و تبادل تجربیات مفید و موثر میان قصه گویان ایرانی و خارجی، کارشناسان و اساتید حوزه قصه و قصه‌گویی، احیای سنت قصه گویی با حضور اقشار مختلف مردم و قصه‌گویان در جشنواره، برنامه‌ریزی برای تبیین و ترویج روش‌های نوین در اجرای قصه‌گویی و مشارکت مردم در ترویج این فرهنگ به عنوان یک ابزار ارتباطی و فرهنگ‌ساز در جامعه از اهداف برگزاری این جشنواره است.

افزون بر ۵۰ هزار کودک و نوجوان در مراکز ۳۱ گانه گانون پرورش فکری استان گیلان عضو هستند