رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی لاهیجان : در لاهیجان نیازمند دوربین های راهنمایی و رانندگی هستیم
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی لاهیجان : در لاهیجان نیازمند دوربین های راهنمایی و رانندگی هستیم

 به گزارش لاهیج دیلم تابستان و تعطيلات ، روزهاي پر ترافيكي براي شهر لاهيجان است. به مناسبت ایام پرترافیک شهر و شهرستان لاهيجان به سراغ رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی لاهیجان سرگرد حميد رضا غلامی رفتیم و در مورد وضعیت ترافیکی شهرستان با او به گفت و گو نشستیم که ماحصل این گفت و گوی صمیمانه را […]

 به گزارش لاهیج دیلم تابستان و تعطيلات ، روزهاي پر ترافيكي براي شهر لاهيجان است. به مناسبت ایام پرترافیک شهر و شهرستان لاهيجان به سراغ رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی لاهیجان سرگرد حميد رضا غلامی رفتیم و در مورد وضعیت ترافیکی شهرستان با او به گفت و گو نشستیم که ماحصل این گفت و گوی صمیمانه را در ذیل می خوانید:

*در مورد ترافیک و وضعیت ترافیکی شهر لاهیجان چه نظری دارید؟

در یک مجموعه ترافیکی سه عامل نقش اساسی  دارند:

۱.انسان: در این مبحث، موضوع فرهنگسازی ترافیک عمده ترین محور مباحث است. خودرو: کیفیت خودو، تعداد خودروهایی که در شهر تردد میکنند و ایمنی خودرو ۳.راه یا جاده: کیفیت، موقعیت جغرافیایی، امنیت راه، علایم و امکانات راهنمایی و رانندگی و…

*چرا در لاهیجان با این حجم از ترافیک روبرو هستیم؟

آیا خیابانها و جاده های ما ظرفیت تردد این حجم از خودروها را دارد؟ راهور تا چه حد می تواند در وضعیت ترافیک نقش داشته باشد؟ در مورد ترافیک خیابانها چندین ارگان نقش موثر دارند که یکی از آنها راهور است.

*آیا تاوان سکون لاهیجان را باید راهور بپردازد؟

با نگاهی اجمالی به خیابانهای لاهیجان خواهیم دید که بیشتر از ۱۵ سال است که تقریبا هیچ تغییری در تعریض خیابانها و اصلاح میادین رخ نداده است، حجم خودروها اضافه شده و کیفیت آنها پایین آمده است. ما در لاهیجان حدود ۳۴ میدان داریم، یکی از بزرگترین مشکلات ما همین میادین هستند که در بعضی مواقع حتی باعث تشدید ترافیک موجود می شوند.

در هر شهرستان شورای ترافیکی داریم که در هر سال ۱۲ جلسه دارند، که می توانند در هر جلسه در مورد نواقص یکی از میادین شهر یا تعریض یکی از خیابانها، طرح و مصوبه داشته باشد. خوشبختانه ما در لاهیجان خیابانهای موازی خوبی داریم، شورای ترافیک می تواند با تصویب یکطرفه کردن بعضی از آنها، از بار ترافیکی موجود بکاهد. در برخی از میادین دیگر نیازمند نصب چراغ راهنمایی هستیم، مانند میدان سپاه که به چراغ سه زمانه نیاز دارد.

*تحلیل شما از وضعیت ترافیکی لاهیجان چیست؟

در وضعیت ترافیکی لاهیجان ما یک هستهٔ مرکزی ترافیک و یک معضل ترافیک توریستی داریم: یک مستطیل داریم از خیابان انقلاب تا میدان انقلاب، از میدان انقلاب به میدان وحدت، از میدان وحدت به عاقلیه، از عاقلیه به میدان چای و از میدان چای به میدان شهدا، بعلاوه خیابان شهید کریمی و توکلی.

تجمع بیش از حد بانکها در این مستطیل یکی از دلایل تشدید ترافیک، در این منطقه است، بجز یک محدوده ی کوتاه که ایستگاه تاکسی است، بقیهٔ ساختمانها بانکها و موسسات مالی و بیمه هستند،  اکثر کارمندان بانکها و موسسات موجود در این خیابان، تمام خودروهایشان را داخل خیابان و جلوی محل کار خود پارک می کنند و مردم هرچند برخلاف قانون اما به ناچار دوبله پارک می کنند.

سوال مهمی که مطرح می شود این است: چرا این بانکها پارکینگ ندارند؟ در این محدوده چه تعداد پارکینگ داریم؟ یا در ۱۰ سال اخیر چه تعداد پارکینگ در این مستطیل ترافیکی اضافه شده است؟ ارگانی با عنوان پلیس راهنمایی و رانندگی چقدر می تواند داخل این مستطیل ترافیکی متخلفین پارک دوبله را جریمه کند؟

اما در مبحث ترافیک ناشی از حضور مسافر یا توریست با چند مسئله روبرو هستیم:

محل اقامت

محل تفریح

محل پارکینگ

ما در این شهر (خصوصا در محدوده استخر) چه زیرساختی برای حضور مسافرین فراهم کرده ایم؟ رستورانهای ما پارکینگ دارند؟ مراکز تفریحی شهر پارکینگ دارند؟

این دو مورد که گفته شد در واقع مهمترین دلایل وجود ترافیک در شهر لاهیجان هستند اما نه اینکه دلایل دیگر و مکانهای ترافیکی دیگری نداشته باشیم. معضل پارکینگ در محدودهٔ بیمارستان دکتر پیروز و حاشیه استخر بزودی یکی از بزرگترین مشکلات این شهر خواهد شد که باز هم دلیل اصلی این موضوع نداشتن پارکینگ است.

ما در لاهیجان نیازمند دوربین های مخصوص راهنمایی و رانندگی و اتاق مانیتورینگ  هستیم که علاوه بر حل بخش عمده ای از مشکلات ترافیکی در زمینه های دیگری نظیر سرقت، درگیری و… امنیت شهر را دربر می گیرد که انشالله بزودی انجام خواهد شد.

در ساعات پیک تردد ( ساعت ۶ تا ۱۰) ما شاهد ترافیک سنگین داخل شهر هستیم، کوچکترین درگیری لفظی بین دو راننده خودرو در یک معبر ممکن است چند ده متر ترافیک، برای دقایقی طولانی ایجاد کند.

*به عنوان سخن پایانی، چه در خواستی از مردم دارید؟

این روزها پرکارترین روزهای پلیس راهنمایی و رانندگی است، مشکلات ترافیکی شهر به راحتی دیده می شوند اما جزئیاتِ دلایل این مشکلات رویت نمیشوند، مجموعهٔ پلیس راهور می خواهد کار کند اما به تنهایی و بدون حمایت مردم رفع مشکلات ترافیکی امکانپذیر نمی باشد، به عنوان رئیس پلیس راهور ادعای کارشناس عالی بودن ندارم، اما با تجربه و تخصص آکادمیک در این شهر حضور دارم، فرضا برای تغییر یک میدان حتما به پیشینه و دلیل ساخته شدن آن میدان هم توجه میکنم.

در جایگاه مسئول و مدیریت راهور شهرستان لاهیجان، معترف هستم که ناخواسته قصور و کوتاهی هایی داریم، اما همیشه و با توجه به امکانات موجود، همهٔ تلاشمان را کردیم تا وظایفمان را انجام دهیم.

با جدیت دنبال فرهنگسازی ترافیک هستم، به عنوان مثال بارها از کاسبان خیابانها خواستیم از آوردن خودرو و پارک کردن آن در خیابان خودداری کنند تا مشتریها جای پارک داشته باشند. یا به ماموران توصیهٔ اکید کرده ایم که در صورت حضور کودکان در ماشینهای متخلف، به شدت مراقب برخورد خود باشند. از زمان حضورم در لاهیجان تمام تلاشم را برای حضور نیروهای جوان، وارد به ترافیک و پا به کار کرده ام.

کاستیهایی وجود دارد، اما با کمک مردم می توان بخش زیادی از ترافیک داخل شهر را کاهش داد. مردم لاهیجان علاقهٔ زیادی به پیاده روی و دوچرخه سواری دارند، ایکاش این پیاده روی و دوچرخه سواریها را به جای دور استخر و پیست دوچرخه سواری، در مسیر کار و منزل انجام دهند، تا از تردد خودروهای تک سرنشين جلوگیری شود.

در پایان از مردم شریف لاهیجان، شما و سایر رسانه های این شهرستان که با انتقاد منصفانه و پیشنهادات خوب همیشه پلیس راهور را حمایت کرده اند سپاسگزارم / محبوبه امین پور