رضایت امام جمعه و فرماندار لاهیجان از عملکرد شهرداری در برف/ بحران برق در گیلان
رضایت امام جمعه و فرماندار لاهیجان از عملکرد شهرداری در برف/ بحران برق در گیلان

برف روزهای اخیر در استان گیلان، گرفتاری های بسیاری را برای شهروندان در شهرهای مختلف رقم زد و قطعی طولانی مدت برق در شهرهای مختلف استان سبب شد که خدمات سایر مجموعه ها نیز تحت تاثیر قرار گیرد.  به گزارش لاهیج دیلم به نقل از حرف تازه، برف روزهای اخیر در استان گیلان، گرفتاری های بسیاری را برای […]

برف روزهای اخیر در استان گیلان، گرفتاری های بسیاری را برای شهروندان در شهرهای مختلف رقم زد و قطعی طولانی مدت برق در شهرهای مختلف استان سبب شد که خدمات سایر مجموعه ها نیز تحت تاثیر قرار گیرد. 

به گزارش لاهیج دیلم به نقل از حرف تازه، برف روزهای اخیر در استان گیلان، گرفتاری های بسیاری را برای شهروندان در شهرهای مختلف رقم زد و قطعی طولانی مدت برق در شهرهای مختلف استان سبب شد که خدمات سایر مجموعه ها نیز تحت تاثیر قرار گیرد. 

این نخستین بار نبود که توزیع برق گیلان با مشکلات جدی مواجه شد و گویا قرار هم نیست این مجموعه تغییری در روند خدمات رسانی فاجعه بار خود داشته باشد. گزارش هایی از قطع طولانی مدت برق در سه یا چهار روز متوالی در برخی شهرها دریافت شده که در نوع خود شرم آور و تاسف بار است. 

ناکارامدی شبکه توزیع برق، پارگی کابل ها، شکستگی تیرهای برق، مشکلاتی از این دست و در نتیجه قطعی طولانی مدت، از مهم ترین علل ایجاد نارضایتی عمومی در برف اخیر استان گیلان بوده و پیش از این نیز این ناکارامدی در مقاطع زمانی دیگر خود را نشان داده است. موضوع قطعی برق تقریبا در تمامی شهرهای درگیر با برف زمستانی مشترک بود و عدم پاسخگویی این مجموعه به تماس های شهروندان، نارضایتی های عمومی را بیشتر کرد. از آنجا که این مشکلات در برخی از نقاطی که معابر باز بوده نیز گزارش شده است بنابراین نمی توان مسدودی معابر را توجیه مناسبی برای کاستی های موجود در این زمینه دانست.

اما یکی دیگر از مجموعه های درگیر با برف، شهرداری ها هستند که باید با بهره گیری از ماشین آلات و برنامه ریزی صحیح، وظیفه بازگشایی معابر را بر عهده بگیرند. با وجود آن که انتظارات از مدیریت شهری رشت به دلیل مرکزیت در استان بالاتر از سایر شهرها است اما بار دیگر لاهیجان از رشت جلو زد و حتی جمع آوری برف ها را نیز قبل از رشت به پایان رساند!

بد نیست بدانید برف لاهیجان، سنگین تر از برف رشت بود. ارتفاع برف در لاهیجان نزدیک به یک متر تخمین زده می شود. اما با این وجود به دلیل همدلی شهردار، رئیس، اعضای شورا و مردم، مشکلات به مراتب کمتری برای شهروندان به وجود آمد. شاید کلمه همدلی کلمه ای کلیشه ای باشد اما برای آنان که از اتفاقات درون شورا و شهرداری رشت تا حدودی باخبرند این کلمه معنا و مفهوم بسیاری دارد و شاید آخرین باری که اعضای شورا و شهردار و اکثریت مردم رشت همدل و همراه بوده اند را به یاد نیاورند!

شهردار لاهیجان ۷۲ ساعت پیاپی برای مدیریت برف و بازگشایی همه نقاط شهر پای کار بود و در متن کار در کنار کارکنان حضور داشت تا روحیه مشارکت و همدلی را در آنها تقویت کند و کارکنان این مجموعه نیز با جان و دل برای مردم شهرشان تلاش کردند و حتی برای استراحت نیز شهردار را تنها نگذاشتند. کاظمی به دنبال بازگشایی تمامی معابر و فعالیت یکسره ماشین های سنگین بود. جالب آن که شهردار و اعضای شورای شهر لاهیجان پس از برنامه ریزی های لازم و استقرار نیروها در نقاط مدنظر، برای آنکه رانندگان استراحت کنند اما کار برفروبی متوقف نشود در ساعاتی خودشان پشت لودر نشستند و البته مصدوم هم نشدند!

 به جز ساعاتی در روز ۲۲ بهمن که در اوج بارش برف بود، شهرداری لاهیجان اجازه بسته شدن معابر در سایر مواقع را نداد و در همان روز هم ابتدا نسبت به بازگشایی مسیرهای راهپیمایی و سپس سایر معابر اقدام کرد. در شرایطی که هنوز هم معابر رشت به طور کامل بازگشایی نشده اند شهرداری لاهیجان شب گذشته (پنجشنبه) برف ها را با کامیون برای دپو به نقاط مشخص هدایت کرد.

عملکرد این مجموعه به نحوی بود که فرماندار این شهر به عنوان عالی ترین مقام دولت در لاهیجان در مصاحبه با بخش خبری ساعت ۱۴ شبکه یک در روز جمعه اذعان داشت که مشکل مردم این شهر بحران برق بوده است نه برف! و امام جمعه لاهیجان نیز در نماز جمعه این هفته از عملکرد شهرداری لاهیجان رضایت داشت. 

اما در مجموع باید گفت امکانات لجستیک در استان گیلان وضعیت مطلوبی ندارد و شبکه برق نیز نیاز به توجه جدی مسئولین دارد. فراموش نکنیم بسیاری از شهرهای دنیا و حتی همین ایران برف های به مراتب سنگین تر را تجربه می کنند اما مردمانشان با چنین مشکلاتی مواجه نمی شوند. بنابراین بهتر است مسئولین از همین امروز به دنبال بهبود وضع استان برای سالهای آتی باشند و به مدیران شهری رشت نیز توصیه می شود اختلافات شخصیشان را به زمانی دیگر موکول نمایند و فعلا به فکر رشت و مشکلات آن باشند و فکری به حال مظلومیت نیروهای خدماتی این شهر نمایند