زمین خواری در گیلان؛ خبرنگاران تهدید می شوند
زمین خواری در گیلان؛ خبرنگاران تهدید می شوند

برخورد با زمین خواری نیز نیاز به اراده دستگاه قضایی و همراهی قانون در حمایت از افشاگران و روزنامه نگاران تحقیقی دارد. به گزارش لاهیج دیلم ، چند وقتی است که اخبار زمین خواری در مطبوعات، سایت های خبری و شبکه های اجتماعی مطرح می شود. اگرچه که این اخبار ناخوشایند در بسیاری موارد فاقد داده های عینی […]

برخورد با زمین خواری نیز نیاز به اراده دستگاه قضایی و همراهی قانون در حمایت از افشاگران و روزنامه نگاران تحقیقی دارد.

به گزارش لاهیج دیلم ، چند وقتی است که اخبار زمین خواری در مطبوعات، سایت های خبری و شبکه های اجتماعی مطرح می شود. اگرچه که این اخبار ناخوشایند در بسیاری موارد فاقد داده های عینی و موثق است اما با این حال از آنجا که این پدیده در سطح جامعه عیان تر از آن است که بتوان انکارش کرد، در حال تبدیل شدن به مطالبه ای عمومی است.

این بی منبع و مدرک بودن اخباری که به زمین خواری مرتبط می شود؛ از سویی به فقدان روزنامه نگاری تحقیقی در کشور ما ربط دارد و از سوی دیگر به خاطر آن است که در موارد متعدد دیده شده که زمین خواران با مهیا کردن امضاها، تاییدیه ها و روابط قدرتمند محلی به شکلی قانونی در حال زمین خواری و تخریب طبیعت و منابع طبیعی ملی هستند. بنابراین سندی قانونی علیه آنها وجود ندارد، بلکه متاسفانه آنها در بسیاری موارد به شکل قانونی در حال تخریب محیط زیست و غارت منابع ملی هستند. با وجود اینکه این قانونی بودن(در برخی موارد) سبب سختی کار افشاگری می شود اما راه حل، چاره چیزی جز ایستادن روبروی این پدیده خطرناک نیست.

*زمین خواری و کوه خواری در لنگرود

روزنامه نگاری در ایران اگرچه نحیف و ضعیف است اما اگر به آن توجه شود می تواند نقش پررنگی در مبارزه با فساد بر عهده بگیرد. اما چرا روزنامه نگار باید حمایت شود؟ واضح است که زمین خواران و کوه خواران و جنگل خواران با منافع بزرگی که دارند سعی می کنند هر مانع جدی ای که روبرویشان بایستد را به هر شکل ممکن از پیش پا بردارند.

این خطر در ایران به محض نقش آفرینی روزنامه نگاری در افشای فسادها، حتی بیشتر از گذشته متوجه روزنامه نگاران خواهد شد. به زبان خیلی روشن مثلا مولتی میلیاردری که منافع سرشاری را به دلیل مزاحمت یک روزنامه نگار سمج از دست می دهد اگر قانون در کنار رسانه و خبرنگار نباشد نه تنها او را تهدید بلکه از هستی ساقط خواهد نمود.

*نمونه ای از تهدید روزنامه نگاران محلی

چند وقتی است که بحث زمین خواری در لنگرود یکی از شهرهای گیلان خبرساز شده است. این خبر البته در سطح ملی تازگی دارد، وگرنه اهالی این شهر سال هاست که از وضعیت موجود گله دارند. یکی از خبرنگارانی که درباره موضوع زمین خواری و کوه خواری مطالبی نوشته، از تهدید شدنش توسط صاحب یکی از معادن سخن می گوید و از این بابت به ما گلایه کرده است. وی گفته وقتی بابت شکایتی در این موضوع به پلیس مراجعه کرده، صاحب معدن به او بد و بیراه گفته است. او که مدیر یکی از رسانه های خبری گیلان است گفته:

روز گذشته به دلیل انتشار مطلبی از سایتی […]، مورد شکایت یک معدن دار مولتی میلیاردر لنگرودی قرار گرفتم. به پلیس فتا لنگرود مراجعه کردم، از بیان حواشی، بی احترامی ها و… پرهیز میکنم اما بعد از گذشت ۲۴ ساعت هنوز نتوانستم ترک اتاق توسط افسر پلیس فتا (سهوا یا عمدا) و فحاشی ناموسی در اتاق پلیس فتا را هضم کنم. شاکی در اتاق پلیس فتا، در غیاب مامور و چشم در چشم بنده را بی ناموس و.. خطاب کرد.

وی در پایان خطاب به ریاست محترم قوه قضائیه گفته با این وضع هرگز نمی‌توان با زمین خواری و گردن کلفتان مبارزه کرد. لطفا با این شرایط و این مسئولان گیلان، روی خبرنگاران گیلانی حسابی باز نکنید.

*خبرنگاران و نیاز به حمایت قانونی در برابر گردن کلفتان

اگر کلیت نظام تصمیم گیری کشور معتقد به مبارزه با فساد است باید بداند که این مبارزه تنها در صورتی همه گیر خواهد شد که رسانه ها و خبرنگاران در افشای فساد احساس امنیت کنند. در غیر این صورت حتی اگر برخوردها سخت و قاطع باشد نیز در افکار عمومی تاثیر خوبی بر جای نخواهد گذاشت. بنابراین برخورد با فساد نیاز به پیوست رسانه ای دارد. این پیوست باید از روزنامه نگاران در تحقیق و افشای فساد حمایت کند. اگر حمایت های دستگاه های قضایی و پلیس باشد مبارزه با فساد به رویه ای عمومی و همیشگی تبدیل خواهد شد و مفسدان احساس امنیت نخواهند کرد.

برخورد با زمین خواری نیز نیاز به اراده دستگاه قضایی و همراهی قانون در حمایت از افشاگران و روزنامه نگاران تحقیقی دارد. به نظرم ضرورت دارد نهادی در قوه قضائیه در حمایت از روزنامه نگاری افشاگر شکل گیرد که گزارش های مربوط به تهدید و مزاحمت برای روزنامه نگاران در مسیر فعالیت حرفه ای روزنامه نگاری تحقیقی و افشاگرانه به آن ارجاع شود.

روزنامه نگاری افشاگرانه با موضوعاتی سر و کار دارد که با منافع گروه های ثروت و قدرت تعارض دارد. از این رو این روزنامه نگاران و خبرنگاران در معرض تهدیدهای خطرناک هستند و این تهدیدها با بی توجهی قانون به امنیت شغلی روزنامه نگاران، روز به روز بیشتر هم می شود. بنابراین ضرورت دارد که برای پیشگیری از پیشبرد امور خلاف قانون با تهدید و فشار، حمایت از روزنامه نگاران افشاگر تبدیل به رویه ای قانونی و قضایی گردد.

منبع: مجله دیلمان