سخنگوی هیأت نظارت بر انتخابات گیلان: ۲۶ آذر آخرین مهلت هیئت های اجرایی در تأیید صلاحیت ها / این ادعا که سخت گیری در احراز صلاحیت ها مشارکت را کمتر می کند، گروکشی سیاسی است
سخنگوی هیأت نظارت بر انتخابات گیلان: ۲۶ آذر آخرین مهلت هیئت های اجرایی در تأیید صلاحیت ها / این ادعا که سخت گیری در احراز صلاحیت ها مشارکت را کمتر می کند، گروکشی سیاسی است

سخنگوی هیات نظارت بر انتخابات گیلان با بیان اینکه هیئت های اجرایی تا ۲۶آذرماه مهلت رسیدگی به صلاحیت ها را دارند افزود: از ۲۸آذر تا یک دی ماه از ۸ صبح تا ۱۶ عصر نامزدها فرصت اعتراض و ارائه شکایات، مستندات و دفاعیات خود در استانداری را دارند. به گزارش لاهیج دیلم، احمد قنبریان، قائم‌مقام و […]

سخنگوی هیات نظارت بر انتخابات گیلان با بیان اینکه هیئت های اجرایی تا ۲۶آذرماه مهلت رسیدگی به صلاحیت ها را دارند افزود: از ۲۸آذر تا یک دی ماه از ۸ صبح تا ۱۶ عصر نامزدها فرصت اعتراض و ارائه شکایات، مستندات و دفاعیات خود در استانداری را دارند.

به گزارش لاهیج دیلم، احمد قنبریان، قائم‌مقام و سخنگوی هیأت نظارت بر انتخابات استان گیلان در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه انتخابات یکی از شاخص ها و نمادهای نظام های مردم سالاری است اظهار کرد: انتخابات به معنای دادن حق انتخاب به شهروندان است.

وی با بیان اینکه وجه متمایز کننده این شیوه مردم سالاری پایبند به دین و دستورات دینی است بیان کرد: انتخابات و شئونات زندگی اجتماعی و همه ابعاد وجودی انسانها تحت تاثیر دایره نظام ارزشی اسلام قرار دارد که انتخابات هم جزئی از این مجموعه روابط و تعاملات است.

سخنگوی هیات نظارت بر انتخابات استان گیلان در ادامه خاطر نشان کرد: مجریان، ناظران، انتخاب شوندگان و تبلیغات کننده ها باید تحت تاثیر این شیوه متمایز کننده باشند.

وی با بیان اینکه قانون در رابطه با شرایط انتخاب شوندگان شرایطی پیش بینی کرده که باید در فرد وجود داشته باشد افزود: ماده ۵قانون انتخابات که طبق آن هیئت های اجرایی هم در کنار شورای نگهبان موظف به احراز صلاحیت هه هستند اصل اول در صلااحیت احراز است.

قنبریان با اشاره به اختیارات هیئت های اجرایی گفت: هیئت های اجرایی باید ۱۰روز پس از پایان ثبت نام از طریق بررسی های محلی و با استفاده از نتایج اعلام شده توسط وزارت کشور احراز صلاحیت کرده و از ورود افراد فاقد صلاحیت به انتخابات جلوگیری کنند.

 
**۲۶ آذر؛ آخرین مهلت هیئت های اجرایی در تأیید صلاحیت ها

سخنگوی هیات نظارت بر انتخابات استان گیلان با بیان اینکه هیئت های اجرایی تا ۲۶آذرماه مهلت رسیدگی به صلاحیت ها را دارند افزود: از ۲۸آذر تا یک دی ماه از ۸ صبح تا ۱۶ عصر نامزدها فرصت اعتراض و ارائه شکایات، مستندات و دفاعیات خود در استانداری را دارند.

وی در ادامه تصریح کرد: پس از وصول شکایات از ۲تا ۲۱دی ماه هیئت های نظارت علاوه بر رسیدگی به شکایات رد شده ها به صلاحیت سایر نامزدها نیز رسیدگی می کنند و ۲۲دی ماه نظر هیئت نظارت استان به فرمانداری ها ابلاغ می شود.

** در احراز صلاحیت ها به دنبال رد افراد نبوده و صلاحیت فرد را تایید می کنیم

قنبریان با بیان اینکه در احراز صلاحیت ها به دنبال رد افراد نبوده و صلاحیت فرد را تایید می کنیم افزود: احراز صلاحیت یک احراز عرفی است و استعلام ها به ما کمک‌ می‌کند تا صلاحیت‌ها تایید شود.

سخنگوی هیات نظارت بر انتخابات استان گیلان مهم ترین عنصر مؤثر در صلاحیت ها را شخص نامزدها خواند و افزود: بنا بر این است که کسانی که در دور قبل رد صلاحیت شدند دوباره صلاحیت آن‌ها بررسی شود اما افرادی که رد ادوار هستند تغییری در وضعیت آنها اتفاق نخواهد افتاد.

** قانون به ما اجازه بررسی عملکرد نمایندگان فعلی را نمی دهد

وی با بیان اینکه قانون به ما اجازه بررسی عملکرد نمایندگان فعلی را نمی دهد اما مواضع و رفتار ها و شائبه های آنان در حوزه های مختلف مورد توجه و بررسی قرار می گیرد ادامه داد: بررسی صلاحیت حق الناس بوده و تمام تلاش ما این است که این حق الناس رعایت شود.

قنبریان با تاکید بر اینکه اگر گزارشی در رابطه با جانب داری و طرفداری از شخص خاصی در فرمانداری ها به اثبات برسد قطعا برخورد می شود گفت: شعب رسیدگی به تخلفات انتخاباتی در دادسراها و دادگاه های شهرستان ها تشکیل شده و اگر تخلفات به موقع گزارش شود نتیجه رسیدگی به تخلف میتواند در بررسی صلاحیت فرد تاثیر گذار باشد.

سخنگوی هیات نظارت بر انتخابات استان گیلان افزود: کسی که پول خرج می کند و می خواهد به واسطه پول در رأی مردم تأثیرگذار شود متخلف است و بر اساس مستند و گزارش های موجود در صلاحیت ها تاثیر دارد.

وی آمار کل ثبت نامی های نهایی۴۶۳ نفر در استان گیلان معرفی کرد و ادامه داد: ۹۷نفر نسبت به دوره قبل بیشتر ثبت نام کردند و تاکنون ۱۳نفر انصراف دادند.

قنبریان تصریح کرد: در شهرستان رودسر و املش ۴۳نفر برای یک کرسی نمایندگی، در آستارا ۴۲نفر برای یک کرسی و در صومعه سرا، فومن و شفت ۲۴نفر برای یک کرسی ثبت نام کردند که بر این اساس رودسر و املش بیشترین استقبال و صومعه سرا، فومن و شفت کمترین استقبال را داشتند.

سخنگوی هیات نظارت بر انتخابات استان گیلان با اشاره به اینکه در دور دهم ۳۶۷داوطلب در گیلان ثبت نام کردند گفت: نزدیک به ۵۰درصد تایید شدند، ۶درصد انصراف دادند و مابقی رد صلاحیت و عدم احراز شدند.

** ادعای سخت گیری در احراز صلاحیت ها مشارکت را کمتر می کند، گروکشی سیاسی است

وی در ادامه با تاکید بر اینکه عده‌ای با هدف منفعت خود میگویند اگر در صلاحیت ها سخت گیری شود مشارکت کمتر می شود ادامه داد: این ادعا گروکشی سیاسی است، نظر سنجی ها نشان می دهد آن چنان تغییری در مشارکت ایجاد نشده و اگر مردم نسبت به سلامت انتخابات اطمینان پیدا کنند مشارکتشان بیشتر نیز می شود، همچنین اینکه مردم‌ بارها ثابت کردند که پیش بینی ناپذیرند.

قنبریان با بیان اینکه طبق قانون دلایل رد صلاحیت فقط به شخص کاندید گفته می شود گفت: تا مستند کافی وجود نداشته باشد کسی رد صلاحیت نمی شود