طبیب فرهنگ گیلان درگذشت
طبیب فرهنگ گیلان درگذشت

دکتر محمد علی فائق طبیب فرهنگ گیلان امروز (شنبه) در سن ۹۵ سالگی بدرود حیات گفت. لاهیج دیلم | محمدعلی فائق طبیب ۹۵ ساله گیلانی اگرچه از سال ۱۳۳۴ به لباس سفید و بی غبار طبابت مزین شد اما هیچ گاه در دفاع از حقوق مسلم انسانی بی غلیان نبود و هماره در دفاع از فرهنگ […]

دکتر محمد علی فائق طبیب فرهنگ گیلان امروز (شنبه) در سن ۹۵ سالگی بدرود حیات گفت.

لاهیج دیلم | محمدعلی فائق طبیب ۹۵ ساله گیلانی اگرچه از سال ۱۳۳۴ به لباس سفید و بی غبار طبابت مزین شد اما هیچ گاه در دفاع از حقوق مسلم انسانی بی غلیان نبود و هماره در دفاع از فرهنگ سرزمین خویش بی تاب و پر التهاب است.

دکتر محمد علی فائق زاده تیرماه ۱۳۰۳ خورشیدی در کوچه حاجی یعقوب واقع درمحله کهن صیقلان رشت زاده شد و کنیه اش را به سبب میلادش در عید قربان ‘ حاج فخر الدین ‘ نهادند ؛ مکتبخانه و آموختن را از همان محلی آغاز کرد که به تاکید وی، سنگ فرشش به هیبت فرشی شهری ، نظیر نداشت و به محض پدیدار شدن اندک خرابی در تار و پود سنگینش ، نیروی ترمیم شهرداری وقت حاضر بود . 
دکتر فائق همچنان پس از گذر سالیان طبابت – که به گفته ادیبان این سرزمین نه تنها هیچ گاه چشم بر جیب و دست کسی ندوخت بلکه همه وقت خویش را وقف مردم بی بضاعت کرد – همچنان با فصلنامه ای ۷۰ ساله و انجمن فرهنگی ۲۵ ساله با قامتی برای علم و انسانیت خم کرده، با عصایی چوبین و شکوهی برآمده از سال ها درست کوشی و پیوسته کوشی همگام با مفاخر استان، عضو ثابت محافل فرهنگی گیلان بود. 

کتابخانه شخصی دکتر فائق که از کتابخانه های غنی و معتبر از نظر موضوع، محتوا و شمارگان ارزشی بسیار دارد؛ حاصل عمری معرفت اندوزی است و مرجعی شایان توجه محققان است. 

وی که موسس بنیاد فرهنگی – انجمن مهرورزان گیل با هسته اولیه جمعی از مفاخر گیلان چون دکتر حسین تائب، پروفسور محمود بهزاد، استاد فریدون نوزاد، استاد جعفر خمامی زاده، استاد سید محمد تقی میر ابوالقاسمی و مهندس احمد محامد بوده؛ جمع آوری واژگان گیلکی، مثل ها- ضرب المثل ها و تلمیحات، آداب – سنن – آئین ها – باورداشت ها، بررسی احوال رجال و مشاهیر گیلان، بررسی اوضاع اجتماعی – اقتصادی – تاریخی شهرستان های گیلان، چاپ و نشر آثار مربوط به گیلان و … را پی می گیرند/ ایرنا