فرماندار لاهیجان خواستار جلوگیری از صدور مجوز واردات برنج و چای در زمان عرضه شد
فرماندار لاهیجان خواستار جلوگیری از صدور مجوز واردات برنج و چای در زمان عرضه شد

فرماندار شهرستان لاهیجان گفت: باید برای تقویت انگیزه کشاورزان و تولید کنندگان از صدور مجوز برای واردات دو محصول راهبردی برنج و چای گیلان در زمان برداشت و عرضه جلوگیری شود. به گزارش لاهیج دیلم ،سیداسماعیل میرغضنفری روز چهارشنبه در گفت و گویی اظهار داشت: جلوگیری از صدور مجوز واردات در فصل برداشت محصول علاوه […]

فرماندار شهرستان لاهیجان گفت: باید برای تقویت انگیزه کشاورزان و تولید کنندگان از صدور مجوز برای واردات دو محصول راهبردی برنج و چای گیلان در زمان برداشت و عرضه جلوگیری شود.

به گزارش لاهیج دیلم ،سیداسماعیل میرغضنفری روز چهارشنبه در گفت و گویی اظهار داشت: جلوگیری از صدور مجوز واردات در فصل برداشت محصول علاوه برحفظ منافع کشور و کشاورزان، انگیزه شالیکاران و باغداران را در پرداختن به تولید افزایش می دهد، در غیر اینصورت ممکن است کمرنگ شدن انگیزه کشاورزان و تولیدکنندگان را پی داشته باشد.

نماینده عالی دولت در شهرستان لاهیجان ضمن تاکید بر ضرورت حمایت بیشتر از دو محصولات استراتژیک برنج و چای کشور خاطرنشان کرد: هر ساله هنگام عرضه برنج و چای، مجوزهایی برای واردات صادر می شود که این کار نگرانی باغداران و شالیکاران را در پی دارد و آنها از فرمانداران انتظار دارند که به عنوان پل ارتباطی بین مردم و دولت مشکلات را به اطلاع حاکمیت برسانند.

فرماندار لاهیجان از حمایت هیات دولت و عملکرد مجموعه مدیران استان از محصول چای بویژه سازمان چای، مجمع نمایندگان، استانداری گیلان، سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور قدردانی کرد و اظهارداشت: نظارت های مستمر موجب شده است که اقداماتی که در حمایت از محصول چای اعم از تولید، کمیت و کیفیت و قیمت تضمینی آن صورت گرفته است موجب شود که باغداران بهتر و مطلوبتر از گذشته به چایکاری بپردازند.

میرغضنفری خاطرنشان کرد: امسال از سوی دولت از جمله یارانه واردات چای با ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف و از سویی نیز برای صادرات چای هم تسهیلاتی فراهم شد که قابل تقدیر است.

وی گفت: ارز آوری با صادرات محصولات کشاورزی برای کشور مهم است و باید قوانین دست و پاگیر و سختگیری هایی که در مورد صادرات چای در حوزه گمرکات وجود دارد برطرف شود و رفع این مسایل موجب می شود که تولیدکنندگان با انگیزه و تلاش بیشتری به تولید ادامه دهند.

وی یادآورشد: شهرستان لاهیجان در تولید دو محصول استراتژیک چای و برنج نقش عمده ای در گیلان دارد که این شهرستان به عنوان پایتخت چای کشور محسوب می شود و در تولید برنج نیز ۱۰ درصد از برنج گیلان را تولید می کند.

در استان گیلان ۴۱۵ هزار هکتار بستر کشاورزی وجود که ۲۳۸ هزار هکتار آن شالیزار و حدود ۲۵ هزار هکتار آن باغ چای است. در این استان ۳۱۷ هزار بهره بردار در بخش شالیکاری و ۵۵ هزار بهره برداری نیز در بخش چایکاری فعالیت دارند.