مدیرکل زمین شناسی گیلان عنوان کرد: وقوع بیش از ۲۰ زمین لرزه در گیلان/ لزوم تهیه نقشه گسل های فعال
مدیرکل زمین شناسی گیلان عنوان کرد: وقوع بیش از ۲۰ زمین لرزه در گیلان/ لزوم تهیه نقشه گسل های فعال

مدیرکل زمین شناسی گیلان با اشاره به اینکه از ابتدای امسال بالغ بر ۲۰ زمین لرزه برخی شهرهای استان را لرزانده، گفت: رعایت اصول ایمنی و مهندسی در ساخت سازه‌ها همچنین آموزش همه جانبه‌ جهت آمادگی در برابر رخداد این پدیده طبیعی تنها راه کاهش خسارات ناشی از زمین لرزه است. به گزارش لاهیج دیلم ، مسلم امانی […]

مدیرکل زمین شناسی گیلان با اشاره به اینکه از ابتدای امسال بالغ بر ۲۰ زمین لرزه برخی شهرهای استان را لرزانده، گفت: رعایت اصول ایمنی و مهندسی در ساخت سازه‌ها همچنین آموزش همه جانبه‌ جهت آمادگی در برابر رخداد این پدیده طبیعی تنها راه کاهش خسارات ناشی از زمین لرزه است.

به گزارش لاهیج دیلم ، مسلم امانی در گفت‌وگویی با اشاره به اینکه استان گیلان در ایالت لرزه زمین‌ساختی البرز واقع شده، اظهار کرد: این ایالت، از نظر لرزه‏خیزی یکی از جنباترین ایالت‌های ایران زمین بوده و در گذشته زمین لرزه‌های بزرگی در آن روی داده است که از آن جمله می‌توان به زمین لرزه ۳۱ خردادماه ۱۳۶۹ رودبار با بزرگای ۷.۴ اشاره کرد.

وی با اشاره به اینکه از ابتدای امسال بالغ بر ۲۰ زمین لرزه با بزرگای بیش از دو در مقیاس امواج محلی(MN) برخی شهرهای استان گیلان را لرزانده است، افزود: از این تعداد زمین لرزه چهار رخداد لرزه‌ای با بزرگای بیش از چهار به وقوع پیوسته است.

امانی تصریح کرد: از این چهار مورد می توان به زمین لرزه ۲۴ خرداد جیرنده با بزرگای ۴.۶، زمین لرزه ۱۲ تیر لنگرود با بزرگای ۴.۳، زمین لرزه ۳۱ تیر ارده با بزرگای ۴.۱ و زمین لرزه ۲۱ مرداد رضوانشهر با بزرگای ۴.۳ اشاره کرد.

مدیرکل زمین شناسی و اکتشافات معدنی گیلان با اشاره به اینکه مرکز زمین لرزه‌های ذکر شده پیرامون گسل‌های فعال جیرنده، رودبار، خزر، ارده، نیکی و آستارا قرار گرفته است، تاکید کرد: این رخدادهای لرزه‌ای می‌توانند به سبب جنبش این گسل های فعال باشند.

وی گفت: رخداد زمین لرزه‏های تاریخی و دستگاهی همچنین وجود گسل‏های فعال در گستره استان گیلان، همه نشان از لرزه‏خیزی بالای این استان و قرارگیری آن در زمره مناطق پرخطر از نظر مخاطرات لرزه‏ای دارد که انجام مطالعات لرزه‌خیزی در محدوده استان را حائز توجه می‏کند.

امانی با تاکید بر اینکه رخداد این زمین لرزه‌ها می‌تواند هشداری باشد تا خاطره تلخ زمین لرزه رودبار را به فراموشی نسپاریم، افزود: همیشه رخداد زمین لرزه‌های بزرگ در استان گیلان دور از انتظار نیست و از این‌رو ضروری است تا همیشه برای مقابله با این رخداد طبیعی آماده باشیم.

مدیرکل زمین شناسی گیلان تصریح کرد: شناسایی هرچه بهتر گسل‌ها به عنوان سرچشمه‌های لرزه‌زا و رعایت اصول ایمنی و مهندسی در ساخت سازه‌ها و بناها همچنین آموزش همه جانبه‌ جهت آمادگی در برابر رخداد این پدیده طبیعی تنها راه کاهش خسارات ناشی از زمین لرزه است.

وی یادآور شد: اداره کل زمین شناسی و اکتشافات معدنی گیلان در راستای وظایف سازمانی خود تهیه نقشه گسل‌های فعال استان را در دست تهیه دارد که می‌تواند اطلاعات مفیدی در راستای انجام اقدامات لازم قبل از بحران را در اختیار ارگان های مرتبط قرار دهد