مشارکت جوامع محلی و ذینفعان ضرورت حفاظت از تالاب امیرکلایه
مشارکت جوامع محلی و ذینفعان ضرورت حفاظت از تالاب امیرکلایه

مسئول دبیرخانه تالاب‌های گیلان گفت: بهره گیری از مشارکت جوامع محلی، کلیه ذینفعان و دست اندرکاران از ضروریات و اولویت‌های کاری برای حفاظت از تالاب امیرکلایه است. به گزارش لاهیج دیلم ،عباس عاشوری در گفت‌وگویی در چهارمین کارگاه برنامه مدیریت جامع تالاب امیرکلایه که امروز با حضور و مشارکت کلیه ذینفعان تالاب در مجتمع آموزشی و پژوهشی جهاد دانشگاهی استان […]

مسئول دبیرخانه تالاب‌های گیلان گفت: بهره گیری از مشارکت جوامع محلی، کلیه ذینفعان و دست اندرکاران از ضروریات و اولویت‌های کاری برای حفاظت از تالاب امیرکلایه است.

به گزارش لاهیج دیلم ،عباس عاشوری در گفت‌وگویی در چهارمین کارگاه برنامه مدیریت جامع تالاب امیرکلایه که امروز با حضور و مشارکت کلیه ذینفعان تالاب در مجتمع آموزشی و پژوهشی جهاد دانشگاهی استان گیلان در حال برگزاری است، گفت: ارتقای شیوه‌های حفاظت و مدیریت زیستگاه از کلیات مهم اجرای مدیریت جامع زیست بومی است و مشارکت تمامی ذینفعان و دست اندرکاران به خصوص جوامع محلی در حفاظت از تالاب و تنوع زیستی بسیار موثر است.

وی با بیان اینکه مشارکت مردم و ذینفعان در کنار وظایف محوله سازمان حفاظت محیط‌زیست سبب پایداری زیست بوم تالاب امیرکلایه می‌شود، ادامه داد: در صورتی که جوامع محلی در چارچوب سند زیست بومی تدوین شده از خدمات اکوسیستمی تالاب نیز بهره مند شوند، از تهدیدات تالاب کاسته خواهد شد.

مسئول دبیرخانه تالاب‌های گیلان با بیان اینکه حفاظت از تنوع زیستی و زیست بوم‌های تالابی از دستاوردهای مهم مدیریت جامع زیست بومی است، گفت: کمیت و کیفیت آب یکی از چالش‌های تالاب امیرکلایه است و ضروریست در جهت حفظ و ارتقای محیط زیست این اکوسیستم ارزشمند در سند تدوین شده به این مورد توجه ویژه شود.

وی با بیان اینکه هر ساله ۸۰ تا ۹۰ درصد پرندگان مهاجر آبزی زمستان گذران در گیلان در سه تالاب بین‌المللی انزلی، پارک ملی بوجاق و  امیر کلایه فرود می‌آیند و با توجه به میزان مساحت تالاب امیرکلایه، به نقش و اهمیت تالاب امیرکلایه به عنوان یک زیستگاه مهم برای زمستان گذرانی پرندگان آبزی در استان، ایران و منطقه تاکید کرد.

عاشوی گفت: هر چقدر مشارکت جوامع محلی برای حفاظت و احیای تالاب امیرکلایه بیشتر شود، چالش‌های زیست محیطی بیشتری از این تالاب را می‌توان مرتفع کرد.

وی افزود: خوشبختانه حساسیت مردم و جوامع محلی در حفاظت از تالاب امیرکلایه رو به افزایش است و برگزاری چنین کارگاه‌هایی می‌تواند در تحقق اهداف زیست محیطی برای این بوم سازگان ارزشمند بسیار موثر باشد.

عاشوری گفت: از آنجایی که پساب‌های(زه آب‌های) کشاورزی شالیزارهای اطراف این تالاب وارد آن می‌شود، می‌توان با ارتقای آگاهی کشاورزان، آنها را در بهبود وضعیت تالاب مشارکت داد