۱۱ غذای محلی گیلان در فهرست میراث ناملموس ایران است
۱۱ غذای محلی گیلان در فهرست میراث ناملموس ایران است

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان گفت: ۱۱ غذای محلی این استان در فهرست میراث ناملموس کشور ثبت شده است و روند شناسایی و ثبت غذاهای محلی دیگر ادامه دارد. به گزارش لاهیج دیلم به نقل از ایرنا، شهرود امیر انتخابی شامگاه پنجشنبه در همایش گردشگری خوراک در اداره تبلیغات اسلامی آستارا افزود: غذاهای محلی در جذب […]

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان گفت: ۱۱ غذای محلی این استان در فهرست میراث ناملموس کشور ثبت شده است و روند شناسایی و ثبت غذاهای محلی دیگر ادامه دارد.

به گزارش لاهیج دیلم به نقل از ایرنا، شهرود امیر انتخابی شامگاه پنجشنبه در همایش گردشگری خوراک در اداره تبلیغات اسلامی آستارا افزود: غذاهای محلی در جذب گردشگر نقش ویژه دارد و این همایش ها زمینه ثبت غذاهای محلی و تحول حوزه گردشگری را فراهم می کند.

وی اظهار کرد: برخی غذاهای محلی گیلان خاصیت دارویی دارند و مدیران رستوران های بین راهی در پخت و معرفی آنها کوشا باشند و همکاری رسانه ها نیز، مردم را از غذاهای آماده دور خواهد کرد.

وی بیان کرد: کار ثبت چهار غذای محلی آستارا از قبیل لونگی، باسترما، چغرتما و بورانی پلو آغاز شده و پیشگامی این شهرستان گردشگری در معرفی غذاهای محلی در همایش ها ضروری است.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آستارا هم گفت: شهرت برخی غذاهای محلی این شهرستان نظیر لونگی ماهی سفید و لونگی جوجه، باعث روی آوردن غذاخوری های بین راهی به طبخ آنها شده و در جذب گردشگران داخلی و خارجی موثر است.

پردل امیری نژاد بیان کرد: برگزاری برنامه های فرهنگی نظیر جشنواره های مختلف، جهت معرفی غذاهای محلی موثر است و تاکنون در آستارا، چهار جشنواره غذاهای محلی برگزار شده است.

در حاشیه این همایش، نمایشگاه غذاهای محلی آستارا برپا شد.

اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان ۱۷۰ نوع غذای محلی را در این استان شناسایی کرده و بخش قابل توجهی از آنها به شهرستان آستارا مربوط است.

شهرستان مرزی بندر آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت و ۲۶ واحد پذیرایی بین راهی در منتهی الیه غرب استان گیلان و مرز جمهوری آذربایجان واقع شده و از مناطق گردشگرپذیر ایران است