۴۰ درصد خطوط انتقال آب روستایی شهرستان سیاهکل فرسوده است
۴۰ درصد خطوط انتقال آب روستایی شهرستان سیاهکل فرسوده است

رئیس اداره آب و فاضلاب روستایی شهرستان سیاهکل گفت: ۴۰ درصد لوله های انتقال و شبکه داخلی آب روستایی این شهرستان فرسوده شده است. به گزارش لاهیج دیلم به نقل از ایرنا ،مقداد ابراهیمی روز یکشنبه در گفت و گویی افزود: طول  خطوط انتقال آب روستایی شهرستان سیاهکل یک هزار و ۲۰۰ کیلومتر است که ۳۸۰ کیلومتر […]

رئیس اداره آب و فاضلاب روستایی شهرستان سیاهکل گفت: ۴۰ درصد لوله های انتقال و شبکه داخلی آب روستایی این شهرستان فرسوده شده است.

به گزارش لاهیج دیلم به نقل از ایرنا ،مقداد ابراهیمی روز یکشنبه در گفت و گویی افزود: طول  خطوط انتقال آب روستایی شهرستان سیاهکل یک هزار و ۲۰۰ کیلومتر است که ۳۸۰ کیلومتر آن با  قدمتی بین ۲۰تا ۴۵سال فرسوده شده و   این فرسودگی ساکنان  ۴۶ روستای ساکن مناطق کوهستانی دیلمان  را درگیر کرده است.

وی اعتبار مورد نیاز برای اصلاح و تعویض شبکه فرسوده خطوط انتقال آب روستایی شهرستان سیاهکل را بیش از ۲۰۰ میلیارد ریال ذکر و تصریح کرد: در سال جاری حدود ۱۲ کیلومتر از خطوط فرسوده در روستاهای میکال و گولک در بخش دیلمان با هزینه شش میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال تعویض شده است و تمام تلاش براین است که مشکل برطرف شود.

وی خاطرنشان کرد: از ۱۴۱ روستای تحت پوشش شبکه آبفای روستایی شهرستان سیاهکل حدود ۳۱ روستا با تنش و قطع آب مواجه هستند که این مشکل بیشتر در شش ماهه اول سال اتفاق می افتد که بیشتر شامل روستاهای بخش دیلمان و قسمتی هم روستاهای بخش مرکزی نظیر روستاهای سوتگوابر، کاشکی و بالارود می شوند.

وی تاکید کرد: بیشتر روستاهای بالای ۲۰ خانوار شهرستان سیاهکل از آب شرب سالم برخوردارند و تحت پوشش شبکه آب روستایی قرار دارند و تنها پنج روستای بالای ۲۰ خانوار تحت پوشش قرار ندارند.

وی یادآورشد: این پنج روستا شامل اشکراب ، لوشاده ، زنیش ، لرد و سیاخانی هستند که سه روستا از آب چشمه استفاده می کنند ولی دو روستای زنیش و اشکراب فاقد هرگونه آب و چشمه هستند که تمامی تلاش بر این است که این دو روستا تا نیمه اول سال ۹۹ تحت پوشش آب شرب قرار گیرند .

رئیس اداره آبفای روستایی سیاهکل در مورد اعتبارات صندوق توسعه ملی در حوزه آبرسانی به روستاها هم گفت :امسال حدود ۹۰ میلیارد ریال از سوی این صندوق به آبفای روستایی سیاهکل اختصاص یافته  است که اگر این اعتبار جذب شود مشکل تنش آبی و فرسودگی شبکه آب  برخی روستاها رفع خواهد شد .

وی با اشاره به بدهی مشترکان افزود: مشترکان آب روستایی  شهرستان سیاهکل تا کنون چهار میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال بابت آب بها به این اداره بدهکار هستند و متاسفانه در بخش دیلمان برخی از روستاییان از آب شرب برای مصارف کشاورزی هم استفاده می کنند که از مردم می خواهیم  از آب شرب برای مصارف کشاورزی خودداری کنند.

وی در پایان اظهار داشت: حدود ۹۸ درصد روستاهای شهرستان سیاهکل اعم از تحت پوشش ها و غیرتحت پوشش از آب شرب سالم برخوردارند و شاخص بهره مندی روستاهای تحت پوشش این شهرستان حدود ۷۷ درصد است و تمامی تلاش مسئولان شهرستان این است که در سال ۹۹ شاخص برخورداری به ۱۰۰ درصد و شاخص بهرمندی به ۹۰ درصد برسد.

شهرستان سیاهکل دارای ۱۹۸ روستا است که ۱۴۱ روستا تحت پوشش شبکه آب روستایی قرار دارند و ۱۴ هزار و ۲۰۰ نفر مشترکان آب و فاضلاب روستایی سیاهکل هستند و از جمعیت ۴۷ هزار نفری شهرستان سیاهکل حدود ۶۰ درصد در روستاها زندگی می کنند