۴۶۶ اداره در راستای طرح سیماک در گیلان به یکدیگر متصل شدند
۴۶۶ اداره در راستای طرح سیماک در گیلان به یکدیگر متصل شدند

مجری طرح سیستم یکپارچه مدیریت املاک کشور در گیلان گفت: بیش از ۴۶۶ اداره در استان گیلان در طرح سیماک به یکدیگر متصل شدند و در صورت مناسب بودن شرایط تا پایان سال تمام دستگاه‌های این استان به یکدیگر متصل می‌شوند. به گزارش لاهیج دیلم به نقل از تسنیم، مهدی گلی صبح امروز در جلسه تشریح قابلیت‌های […]

مجری طرح سیستم یکپارچه مدیریت املاک کشور در گیلان گفت: بیش از ۴۶۶ اداره در استان گیلان در طرح سیماک به یکدیگر متصل شدند و در صورت مناسب بودن شرایط تا پایان سال تمام دستگاه‌های این استان به یکدیگر متصل می‌شوند.

به گزارش لاهیج دیلم به نقل از تسنیم، مهدی گلی صبح امروز در جلسه تشریح قابلیت‌های سیماک(سامانه یکپارچه مدیریت املاک کشور) در رشت اظهار داشت: ایران در سال جدید رتبه ۱۲۸ در زمینه بهبود فضای کسب و کار را به‌دست آورد و سهولت در صدور مجوزهای ساختمانی یکی از عوامل کسب این رتبه است.

مجری طرح سیماک در استان گیلان با اشاره به وجود قوانین دست و پاگیر و غیر شفاف در صدور مجوزهای ساختمانی تصریح کرد: اگر قوانین شفاف شوند تا هر منطقه بتواند به‌راحتی ارزش‌گذاری کند، مشکل بخش عظیمی از صدور مجوزهای ساختمانی حل می‌شود.

وی به قوانین و آیین‌نامه‌های متعارض در این رابطه نیز اشاره کرد و افزود: قوانین متعارض عمدتا در طرح تفصیلی و طرح هادی وجود دارد و اگر مشخصات منطقه مشخص باشد صدور مجوز آسان‌تر می‌شود؛ تقریباً تمامی محدوده‌ها در طرح هادی و تفصیلی با یکدیگر هم‌پوشانی دارند و این نیز بخشی از مشکل است.

گلی اکثر طرح‌ها در استان گیلان را متداخل و دارای دو یا چند قانون متناقض دانست که باعث سردرگمی سرمایه‌گذار می‌شود و خاطرنشان کرد: طرح‌های مختلف با یکدیگر هم‌پوشانی نشدند تا نقاط مشترک آنها مشخص شود و یک نقشه واحد به‌دست آید.

مجری طرح سیماک در استان گیلان با بیان اینکه بسیاری از نقاط در طرح هادی انحرافات زیادی دارند که باعث هم‌پوشانی با منابع طبیعی می‌شود بیان کرد: در بررسی هزار و ۴۰۰ طرح هادی مشکل نقاطی که هم‌پوشانی داشتند تا حدودی حل شد اما هنوز هم تعارضاتی وجود دارد.

وی گفت: در حالت عادی صدور مجوز ساختمانی به‌علت پراکندگی سازمان‌ها سخت و زمان‌بر است اما در طرح سیماک اخذ مجوز ساختمانی که در حالت عادی ۳۰۰ روز زمان نیاز دارد، حدودا ۲۶ روزه است و نظام جامع اطلاعاتی موجود است که در همه سازمان‌های مربوط به ملک اطلاعات آن قابل دسترسی است.

گلی با اشاره به اینکه از سال ۹۴ اجرای طرح سیماک به‌صورت پایلوت در گیلان اجرا شد که طی آن بیش از ۴۶۶ اداره به یکدیگر متصل شدند عنوان کرد: اگر شرایط مناسب باشد تا پایان سال تمام دستگاه‌های استان گیلان به یکدیگر متصل می‌شوند به شرط آنکه سازمان‌ها با این طرح همکاری کنند.

مجری طرح سیماک در گیلان با اشاره به مزایای این طرح افزود: امکان دیدن خطاها، کوتاه شدن زمان صدور مجوزهای ساختمانی، سهولت در انجام فرآیند اخذ مجوز ساختمانی، جلوگیری از فساد اداری و زمین‌خواری و همچنین جلوگیری از جعل استعلامات و مجوزها از جمله مزایای بهره‌گیری از طرح سیماک است